Το ατύχημα στα Στύρα αποκάλυψε την απογύμνωση των ελληνικών θαλασσών απο ρυμουλκά

Το ατύχημα στα Στύρα αποκάλυψε την απογύμνωση των ελληνικών θαλασσών απο ρυμουλκά

Σε δύο τουλάχιστον περιπτώσεις, τον τελευταίο 1,5 χρόνο, φάνηκε πόσο λάθος ήταν η απόφαση για τα ρυμουλκά του πρώην υπ. Ναυτιλίας Γ. Πλακιωτάκη

Το είδαμε κι αυτό. Σε μια χώρα με πάνω από 50 πορθμειακές γραμμές, διά των οποίων διακινούνται πάνω από 30 εκατ. άνθρωποι και 8,5 εκατ. οχήματα τον χρόνο, αν συμβεί σε ένα από τα πορθμεία που εξυπηρετούν αυτές τις γραμμές κάποιο ατύχημα, αν δεν υπάρχουν ιδιωτικά σκάφη και ψαράδες για να αποβιβάσουν τον κόσμο, ο κόσμος θα εγκλωβιστεί στο πλοίο που ναυάγησε και θα κινδυνεύσει.

Αυτό ακριβώς είδαμε στην πρόσφατη περιπέτεια με το ferry που προσάραξε σε βραχονησίδα έξω από τα Νέα Στύρα της Εύβοιας, κατευθυνόμενο προς την Αγία Μαρίνα. Ο κόσμος αποβιβάστηκε με τέσσερις ώρες καθυστέρηση, από εθελοντές που πήγαν με ιδιωτικά σκάφη, ενώ το σκάφος του Λιμενικού έ­φτασε μία ώρα μετά, αφού έ­φυγε από την Κάρυστο, που απέχει 30 μίλια από το σημείο του ατυχήματος.

Να σημειώσουμε ότι ο καιρός ήταν πολύ καλός και δεν υπήρξε πρόβλημα στην μετεπιβίβαση των επιβατών από το ferry στα ιδιωτικά σκάφη, γιατί σε διαφορετική περίπτωση θα είχαμε τραυματισμούς, ακόμα και θανάτους.


To θέμα θα έχει συγκλονιστική συνέχεια την Κυριακή… Μη χάσετε το «Π»

Από τύχη δεν θρηνήσαμε θύματα, γιατί από το συγκεκριμένο σημείο απουσίαζε παντελώς το κράτος. Το κράτος που φορολογεί αυτούς τους ανθρώπους, που τους κυνηγάει αν χρωστάνε 50 ευρώ, δεν είναι ικανό να τους παρέχει τη στοιχειώδη ασφάλεια σε απόσταση τριών μιλίων από ένα λιμάνι!

Όσο κι αν φαίνεται εξωφρενικό, είναι απλά η μαύρη αλήθεια, την οποία έχουμε αποκαλύψει εδώ στην εφημερίδα μας από το καλοκαίρι του 2023.

Από τότε είχαμε επισημάνει τους κινδύνους που εγκυμονούσαν τα… κυβερνητικά ρουσφέτια σε ορισμένους, αφού με Προεδρικό Διάταγμα (65/2023) καταργήθηκαν όλα τα ρυμουλκά – ναυαγοσωστικά πλοία που υπήρχαν, για να έχουμε σήμερα ως χώρα μόνο ένα υπό ελληνική σημαία και το έργο της διάσωσης να το κάνει το Λιμενικό Σώμα.

Η πρώτη δύναμη παγκοσμίως στη Ναυτιλία έχει μόνο ένα ναυαγοσωστικόστον χώρο ευθύνης της, γιατί το αρμόδιο υ­πουργείο… έσβησε από τον χάρτη, μέσα σε έναν χρόνο, αυτά τα 40 που υπήρχαν, επιβάλλο­ντάς τους αλλαγές που δεν πρόλαβαν να κάνουν, γι’ αυτό και τους αφαιρέθηκαν οι άδειες.


Αν δεν υπήρχαν οι ιδιώτες… ακόμα θα έβγαζαν κόσμο από το ferry που προσάραξε έξω από τα Νέα Στύρα

Σε όλο τον κόσμο, για να εφαρμοστούν τέτοιου είδους αλλαγές –που αποτελούν τυπικές προϋποθέσεις, αλλά σίγουρα χρειάζονται, ασχέτως αν σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες δεν ισχύουν–, δίνεται ένα ικανό χρονικό διάστημα προσαρμογής. Δεν φεύγουν όλα τα πλοία με τη μία, αφήνοντας ακάλυπτη από ναυαγοσωστικά όλη την επικράτεια. Προοδευτικά, αντικαθίστα­νται τα πλοία, γίνονται στα πέντε πρώτα, για παράδειγμα, οι τροποποιήσεις και όταν ενεργοποιούνται αυτά μπαίνουν στα… πιτς τα επόμενα ένα πέντε. Εμείς όμως αφήσαμε ακάλυπτη τη χώρα, τη στιγμή μάλιστα που υπάρχουν και εθνικοί λόγοι, αφού οι Τούρκοι, με κατ’ ευφημισμόν ναυαγοσωστικά, που είναι πολύ κατώτερα από αυτά που εμείς καταργήσαμε, θα διεκδικήσουν τον έλεγχο της διάσωσης στο Αιγαίο, ισχυριζόμενοι ότι εκείνοι έχουν τα μέσα να την κάνουν, ενώ εμείς δεν τα διαθέτουμε. Πού να τα βρούμε όμως, αφού εν μιά νυκτί τα καταργήσαμε;

Το ίδιο θέμα είχε προκύψει και τον Σεπτέμβριο του 2023 στη Ραφήνα, όταν το πλοίο «FASTFERRY ANDROS» συγκρούστηκε με το «ΑΙΚΑΤΕΡΙΝΗ Π», με τον κόσμο να μένει μέσα για 24 ώρες περίπου, μέχρι να βρεθεί ρυμουλκό και να το οδηγήσει στο λιμάνι για να μπορέσει να κατεβάσει καταπέλτη και να βγει ο κόσμος. Αν, φυσικά, υπήρχε ρυμουλκό ή ναυαγοσωστικό, δεν θα είχαν ταλαιπωρηθεί τα 800 άτομα που επέβαιναν στα καράβια.

Τότε είχαμε επισημάνει την έλλειψη ρυμουλκών ή ναυαγοσωστικών πλοίων και είχαμε τονίσει –και όχι μόνο εμείς– την αναγκαιότητα της ύπαρξης ρυμουλκού στα λιμάνια όπου διακινούνται πολλοί επιβάτες και οχήματα.

Όπως γίνεται συνήθως, το υπουργείο… σφύριξε αδιάφορα και τώρα έχουμε μία παρόμοια περίπτωση, στην οποία από θαύμα δεν θρηνήσαμε θύματα. Και λέμε από θαύμα γιατί ήταν καλός ο καιρός. Αν είχε φουρτούνα, θα ήταν πολύ χειρότερα τα πράγματα. Μπορεί και τραγικά. Το υπουργείο όμως δεν… καταλαβαίνει από κάτι τέτοια. Ακούει εκείνους που πρέπει, και, όταν γίνεται το κακό, κρύβεται και βγάζει στη… σέντρα κάποιον λιμενοφύλακα που δεν φταίει ή κάποιον πλοίαρχο που ενδεχομένως να φταίει. Αυτός είναι όμως ο ρόλος του υπουργείου ή να προβλέπει τι θα γίνει σε ένα πιθανό ατύχημα και να διασφαλίζει την ασφάλεια των επιβατών; Το ατύχημα για κάποιον λόγο θα γίνει κάποια φορά. Γι’ αυτήν τη φορά χρειάζεται το κράτος. Για τη δύσκολη ώρα. Αν αυτήν την ώρα το κράτος δεν υπάρχει, τότε δεν χρειάζεται. Τζάμπα καίει η λάμπα…

Για μία ακόμα φορά, το κράτος δεν υπήρχε τη δύσκολη ώρα. Και τα περίμενε όλα από ιδιώτες, από περαστικούς, από απλούς ανθρώπους, που έδειξαν την ευαισθησία και την ετοιμότητα που δεν είχε εκείνο. Μόνο που εκείνο μας χρεώνει ακριβά την ετοιμότητα που δεν είχε, ενώ οι ιδιώτες το έκαναν δωρεάν. Γιατί πληρώνουμε, λοιπόν, το κράτος; Για να μας αφήνει στο έλεος του Θεού, αφού δεν είναι ικανό να προλάβει ένα ατύχημα πέντε μίλια έξω από ένα λιμάνι της Αττικής;

Εδώ, λοιπόν, επανέρχεται το ερώτημα: Ποιος ήταν ο λόγος που… έσβησαν από τον χάρτη δεκάδες ναυαγοσωστικά πλοία, τα οποία μια χαρά θα μπορούσαν να συνδράμουν αποτελεσματικά σε τέτοιες περιπτώσεις; Ακόμα και με τις ελλείψεις που είχαν, τη δουλειά τους την έκαναν. Μπορούσαν να τα είχαν αντικαταστήσει σταδιακά, χωρίς να αφήσουν ακάλυπτες τις θάλασσές μας και τα λιμάνια μας.


Έλαμψε διά της απουσίας του το κράτος σε ένα ακόμα ναυτικό ατύχημα

Προτίμησαν, όμως, να τα πετάξουν έξω, να τα βγάλουν από το σύστημα, να τα εξοβελίσουν, σαν να ήταν αυτά το μεγαλύτερο πρόβλημα της Ναυτιλίας μας.

Τα 500 ferry ανοικτού τύπου που δεν έχουν ανελκυστήρες, και υποχρεώνουν τους ανάπηρους να ταξιδεύουν στο γκαράζ, δεν ενοχλούσαν, μέχρι που έγινε θέμα στο διαδίκτυο. Τα ρυμουλκά που δεν είχαν ορισμένα όργανα τους ενόχλησαν και… άδειασαν το Αιγαίο και τα λιμάνια.
Και τώρα, που δεν έχουμε ρυμουλκά – ναυαγοσωστικά, περιμένουμε να δώσουν τη λύση οι ιδιώτες και οι… ψαράδες.

Εδώ τίθενται δύο ερωτήματα:
Πρώτον: Αφού έβγαλαν τόσα πλοία από το σύστημα, πώς τα αντικατέστησαν και με ποια – εκτός κι αν δεν τα αντικατέστησαν;
Δεύτερον: Από τον Σεπτέμβριο του 2023, όταν είχε γίνει η σύγκρουση των πλοίων στη Ραφήνα, είχε φανεί ότι είναι αναγκαία η παρουσία ρυμουλκού στα λιμάνια όπου παρατηρείται μεγάλη επιβατική κίνηση.

Είχαν πει τότε οι αρμόδιοι ότι θα υποχρέωναν τις εταιρείες που δραστηριοποιούνται στα λιμάνια αυτά να πληρώνουν ένα ρυμουλκό, για να βρίσκεται μόνιμα εκεί και να παρεμβαίνει όπου χρειάζεται. Ούτε αυτό έγινε όμως. Και ήρθε το ατύχημα στο Νέα Στύρα. Που θα ξεχαστεί κι αυτό μέχρι το επόμενο.

Ένα δεν πρέπει να ξεχαστεί. Η ανυπαρξία του κράτους. Γιατί ένα ανύπαρκτο κράτος είναι επικίνδυνο σε όλα τα επίπεδα και όχι μόνο στη θάλασσα.

Όταν, όμως, ένα κράτος δείχνει την ανυπαρξία του ή την ανεπάρκειά του στη θάλασσα, είναι δεδομένο ότι παντού θα τα κάνει… θάλασσα.


Το υπουργείο μπερδεύει την υπόθεση, υπό την πίεση των ΜΜΕ

Την περασμένη Τετάρτη το απόγευμα, το υπουργείο έβγαλε ανακοίνωση, στην οποία ανέφερε ότι η εταιρεία δεν είχε στείλει ακόμα σχέδιο ναυαγιαιρεσίας για να αποκολληθεί το πλοίο από την ξέρα και να οδηγηθεί σε λιμάνι, για να αποβιβαστούν και τα οχήματα των ανθρώπων.

Καλά, δεν γνωρίζει κανείς στο υπουργείο ότι για να γίνει ο σχεδιασμός αυτός πρέπει να έχει πλοίαρχο το βαπόρι, για να υπογράψει αλλά και να είναι στη γέφυρα όταν θα ρυμουλκείται στο λιμάνι;
Αφού είχαν συλλάβει τον πλοίαρχο και τον είχαν υπό κράτηση, ποιος θα υπέγραφε τον σχεδιασμό της αποκόλλησης ή της ναυαγιαιρεσίας;

Χωρίς πλοίαρχο το βαπόρι δεν κάνει τίποτα. Από τη στιγμή που πήραν τον πλοίαρχο, γιατί διαμαρτύρονται για τις καθυστερήσεις; Αφού αυτοί τις προκαλούν.

Και κάτι ακόμα: Από τη στιγμή που με ευθύνη του κράτους δεν υπάρχει καπετάνιος στο πλοίο, σε περίπτωση κάποιας περαιτέρω επιδείνωσης της θέσης του πλοίου, η ασφάλεια που το καλύπτει θα ζητήσει αποζημίωση από το κράτος! Το ξέρουν αυτό στο υπουργείο ή ρίχνουν έτσι… πιστολιές στον αέρα, για να μην τους την… πουν τα κανάλια;


ΤΟ ΠΑΡΟΝ
Φωτο: Jan Marczuk from Pixabay