Ούτε οι μισοί Έλληνες δεν θα πάνε καλοκαιρινές διακοπές φέτος

Ούτε οι μισοί Έλληνες δεν θα πάνε καλοκαιρινές διακοπές φέτος

Η ΑΝΕΧΕΙΑ ΚΑΙ Η ΑΚΡΙΒΕΙΑ ΜΑΣ ΣΤΕΡΟΥΝ ΤΑ ΠΑΝΤΑ ΑΚΟΜΑ ΚΑΙ ΤΙΣ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΕΣ ΔΙΑΚΟΠΕΣ!

–Απογοητευτικά τα αποτελέσματα έρευνας του ΙΕΛΚΑ, αποκαλύπτουν την τραγική πραγματικότητα που βιώνει ο κόσμος

Είδος πολυτελείας, πλέον, και οι καλοκαιρινές διακοπές. Τα… περίφημα μπάνια του λαού πήγαν περίπατο, μαζί με το εισόδημα των Ελλήνων, το οποίο εξαϋλώνεται λόγω της ακρίβειας, του υψηλού κόστους ζωής και των χαμηλών μισθών. Για μπάνιο, πια, οι κάτοικοι του Λεκανοπεδίου θα πηγαίνουν από τα Βοτσαλάκια στον Πειραιά μέχρι το Έδεμ ή το πολύ πολύ μέχρι τη Λούτσα.

Οι διακοπές… σε κάποια καλύτερη χρονιά, γιατί φέτος δεν υπάρχει περίπτωση. Ο κόσμος είναι στριμωγμένος, πιεσμένος, απελπισμένος, εξαθλιωμένος. Το μόνο που τον νοιάζει είναι να επιβιώσει, να μη χάσει το σπίτι του στον πλειστηριασμό, να αναθρέψει με χίλιες στερήσεις τα παιδιά του, δεν έχει ούτε μυαλό, ούτε διάθεση, αλλά ούτε και χρήματα για διακοπές, για χαλάρωση, για να ξεφύγει… έστω και για λίγο.

Διαβάστε επίσης: Τουρισμός: πού οφείλεται αυτό το… μούδιασμα στη βαριά μας βιομηχανία;

Εκεί μας έφτασαν τα Μνημόνια και οι κρίσεις. Εκεί μας οδήγησε η αλόγιστη και αντιλαϊκή πολιτική των κυβερνήσεων της τελευταίας 12ετίας, από το 2012 και μετά. Γυρίσαμε πίσω, στη δεκαετία του 1960, όταν ο κόσμος δεν ήξερε τι θα πει διακοπές και ταξίδι αναψυχής, και πέρναγε τα καλοκαίρια του στην αμμουδιά του Φαλήρου και στις αυλές των χαμόσπιτων, κάτω από τον ίσκιο της κληματαριάς…

Έτσι, λοιπόν, φέτος διακοπές δεν έχει… Το 52% των Ελλήνων δηλώνει ότι δεν θα πάει καθόλου διακοπές, και από το 48% που θα πάει, μόνο το ένα τρίτο θα μπορέσει να πάει όπου και πέρυσι, τον ίδιο αριθμό ημερών και με τα ίδια έξοδα. Οι υπόλοιποι μειώνουν μέρες, αλλάζουν προορισμούς και κοιτάνε να τη βγάλουν είτε φιλοξενούμενοι κάπου, είτε σε κάποιο δωμάτιο, είτε σε κάμπινγκ.

Επιλέγουν καλοκαιρινές διακοπές στα εξοχικά τους

Αυτό αποκαλύπτει έρευνα του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) που πραγματοποιήθηκε τον Ιούνιο 2025 σε δείγμα 800 καταναλωτών από όλη την Ελλάδα. Η έρευνα δείχνει επίσης ότι οι περισσότεροι που θα κάνουν διακοπές θα πάνε στα εξοχικά τους, αν έχουν, ή θα φιλοξενηθούν σε εξοχικά φίλων τους, ενώ για φαγητό θα προτιμήσουν να μαγειρεύουν κάτι πρόχειρο, να ψωνίζουν κάτι από τον φούρνο, παρά να φάνε έξω.

Από όσους σχεδιάζουν καλοκαιρινές διακοπές, οι περισσότεροι (38%) υπολογίζουν να απουσιάσουν για 8 – 14 ημέρες, ενώ το 24% για 4 – 7 ημέρες. Ο μέσος χρόνος διακοπών για όσους τελικά ταξιδέψουν διαμορφώνεται στις 11,3 ημέρες, στοιχείο που επιβεβαιώνει την τάση για συγκρατημένες αποδράσεις.

Η πλειοψηφία του κοινού επιλέγει τις εξοχικές κατοικίες, είτε για φιλοξενία (31%) είτε για διαμονή (23%). Το 21% επιλέγει διαμονή σε ενοικιαζόμενα δωμάτια και μόνο το 7% διαμονή σε ξενοδοχεία (6% χωρίς διατροφή και 1% με πλήρη διατροφή), κάτι που αποτελεί ένδειξη για τη δυνατότητα οικονομικής ανταπόκρισης των ελληνικών νοικοκυριών στις εναλλακτικές που υπάρχουν.

Τέλος, το 5% επιλέγει camping και το 5% επιλέγει ταξίδι στο εξωτερικό. Σε γενικές γραμμές, καταγράφεται μια πρόθεση του ελληνικού κοινού για οικονομικότερες λύσεις διακοπών, προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα είτε για να μπορέσει να πραγματοποιήσει κάποιο ταξίδι είτε για να μπορέσει να επεκτείνει τη χρονική διάρκειά του.

Οι πιο κοστοβόρες επιλογές, όπως τα ξενοδοχεία all inclusive και οι κρουαζιέρες, συγκεντρώνουν εξαιρετικά χαμηλά ποσοστά. Όσον αφορά τους προορισμούς, η ηπειρωτική Ελλάδα κοντά σε παραθαλάσσιες περιοχές συγκε­ντρώνει την πλειοψηφία (60%), ενώ ακολουθούν τα νησιά (28%).

Η ορεινή ηπειρωτική χώρα αποτελεί επιλογή για το 12% των ταξιδιωτών, ενώ το 9% εξετάζει διακοπές στο εξωτερικό. Τα ευρήματα υποδεικνύουν μια ξεκάθαρη στρο­φή προς εγχώριους και πιο προσιτούς προορισμούς και την αποφυγή των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.

Διαβάστε επίσης: Ένας στους δύο σχεδιάζει να κάνει διακοπές

Οι καταναλωτές φαίνεται να υιοθετούν πιο οικονομικές λύσεις, με το 50% να δηλώνει ότι μαγειρεύει συχνά στις διακοπές και το 62% να δηλώνει ότι επισκέπτεται συστηματικά σούπερ μάρκετ ή μίνι μάρκετ, πιθανότατα σε μια προσπάθεια εξοικονόμησης χρημάτων από την εστίαση. Παράλληλα, το 71% επισκέπτεται φούρνους και αρτοποιεία. Μόλις το 21% δηλώνει ότι δεν μαγειρεύει ποτέ.

Ιδιαίτερη σημασία έχει και το γεγονός ότι πάνω από τους μισούς (53%) δηλώνουν ότι προτιμούν να αγοράζουν τοπικά προϊόντα, στηρίζοντας την τοπική οικονομία και πιθανόν αναζητώντας αυθεντικές αλλά οικονομικά προσιτές γεύσεις. Συνολικά, διαμορφώνεται μια εικόνα διακοπών με έμφαση στον έλεγχο των εξόδων και στην ενίσχυση της διατροφικής αυτάρκειας.

Το 61% του κοινού δηλώνει ότι θα μειώσει τη φετινή του δαπάνη για αγορές.

Όσον αφορά τη μέση δαπάνη ανά κατηγορία κατά τη διάρκεια των διακοπών, οι συμμετέχοντες δηλώνουν πως ξοδεύουν κατά μέσο όρο 24 ευρώ για τουριστικά είδη και 25 ευρώ για μη τουριστικά είδη (όπως ρούχα, είδη για το σπίτι ή τεχνολογικά προϊόντα). Αντίθετα, σημαντικά αυξημένη είναι η δαπάνη στα τρόφιμα εκτός εστίασης, που ανέρχεται σε 153 ευρώ.

Συνολικά, η δαπάνη ξεπερνά τα 200 ευρώ. Το εύρημα αυτό εμμέσως επιβεβαιώνει την τάση μαγειρέματος στις καλοκαιρινές διακοπές και την ε­ντατική επίσκεψη σε σούπερ μάρκετ και φούρνους, όπως προαναφέρθηκε.

Το 61% του κοινού δηλώνει ότι θα μειώσει τη φετινή του δαπάνη για αγορές. Ειδικότερα, το 68% των ερωτηθέντων δηλώνει πως το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα αποτελεί τον καθοριστικότερο περιορισμό, ενώ ακολουθούν το αυξημένο κόστος εισιτηρίων (32%) και διαμονής (30%).

Η άνοδος του κόστους εστίασης βρλισκεται στο 22%

Η άνοδος του κόστους εστίασης (22%) και καυσίμων (16%) επηρεάζει επίσης, αν και σε μικρότερο βαθμό, υποδηλώνοντας ότι οι ταξιδιώτες αποφεύγουν κυρίως τις μακρινές μετακινήσεις και την κατανάλωση εκτός σπιτιού. Οι παραπάνω παράγοντες ερμηνεύουν τη στροφή προς πιο οικονομικές μορφές φιλοξενίας, τον περιορισμό των αγορών και την αυξημένη προετοιμασία γευμάτων εντός καταλύματος, επιβεβαιώνοντας το γενικότερο πνεύμα οικονομικής ε­γκράτειας που διαπνέει πλέον τις διακοπές.

Τέλος, σε σχέση με τα σημεία πώλησης, το 60% των ερωτηθέ­ντων δηλώνει ότι προμηθεύεται τρόφιμα από φούρνους και αρτοποιεία, ενώ σε υψηλά ποσοστά βρίσκονται και οι μεγάλες (48%) και μικρές (43%) αλυσίδες σούπερ μάρκετ.

Παράλληλα, αξιοσημείωτο είναι το 32% που προτιμά τα μίνι μάρκετ. Σε γενικές γραμμές, φαίνεται μια σημαντική παρουσία της τοπικής αγοράς στις επιλογές των καταναλωτών, σε εντονότερο βαθμό σε σχέση με τις μετρήσεις τον υπόλοιπο χρόνο.

Κατά κάποιον τρόπο, καταγράφεται μια υβριδική καταναλωτική στάση: Από τη μία, οι διακοπές γίνονται με οικονομία και προσοχή, από την άλλη, όμως, διατηρείται η επιθυμία για φρέσκα και ποιοτικά τοπικά προϊόντα και πρόσβαση σε ό,τι είναι διαθέσιμο σε κάθε περιοχή.

Σε γενικές γραμμές, το καταναλωτικό προφίλ στις καλοκαιρνές διακοπές φαίνεται να ενισχύει τις τοπικές οικονομίες, μέσω των αγορών τροφίμων.


ΤΟ ΠΑΡΟΝ

Το φαρμακείο των διακοπών



Σχολιάστε εδώ