
Ο σημαντικότερος πνεύμονας ερασιτεχνικού αθλητισμού στο κέντρο της Αθήνας παραδίδεται σε ιδιώτες
–ΣΧΕΔΙΟ 14ΕΤΟΥΣ ΕΚΧΩΡΗΣΗΣ ΣΤΟΝ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΟ ΠΡΟΚΑΛΕΙ ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ
Σοβαρές καταγγελίες και έντονη ανησυχία προκαλεί, σύμφωνα με πληροφορίες, σχέδιο που φέρεται να προωθεί η διοίκηση του Πανελλήνιος Γυμναστικός Σύλλογος, με επίκεντρο ιδιωτικό συμφωνητικό που –όπως καταγγέλλεται– ανοίγει τον δρόμο για έμμεση ιδιωτικοποίηση του ιστορικού συλλόγου.
Στο επίκεντρο βρίσκεται ο πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου, ο οποίος, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, έχει ήδη διανείμει στα μέλη του ΔΣ σχέδιο συμφωνητικού με ιδιωτική εταιρεία, προκειμένου να τεθεί προς ψήφιση στην αμέσως επόμενη συνεδρίαση.
Το περιεχόμενο του σχεδίου προκαλεί έντονες αντιδράσεις. Συγκεκριμένα, προβλέπει:
• την παραχώρηση χρήσης και εκμετάλλευσης συγκεκριμένου χώρου του συλλόγου σε ιδιώτη για χρονικό διάστημα έως και 14 ετών από την ολοκλήρωση της κατασκευής του,
• καθεστώς συνεκμετάλλευσης του χώρου μεταξύ Πανελληνίου και ιδιώτη σε συγκεκριμένες ώρες λειτουργίας.
Πρόκειται για ρυθμίσεις που, σύμφωνα με νομικούς κύκλους, υπερβαίνουν κατά πολύ τα όρια που θέτει η αθλητική νομοθεσία. Ο ν. 2725/1999 (άρθρο 7 παρ. 5) απαγορεύει ρητά τη συστέγαση και εμπορική δραστηριότητα με ιδιώτες, πέραν συγκεκριμένων εξαιρέσεων (εστίαση και αναψυχή), ακριβώς για να προστατεύεται ο μη κερδοσκοπικός χαρακτήρας των αθλητικών σωματείων.
Η προωθούμενη συμφωνία, εφόσον επιβεβαιωθεί το περιεχόμενό της, φαίνεται να κινείται σε αντίθετη κατεύθυνση, δημιουργώντας ένα υβριδικό καθεστώς ιδιωτικής εκμετάλλευσης μέσα σε έναν κατ’ εξοχήν μη κερδοσκοπικό οργανισμό.
Το ζήτημα αποκτά ακόμη μεγαλύτερη βαρύτητα λόγω του καθεστώτος παραχώρησης των εγκαταστάσεων. Οι χώροι του Πανελληνίου έχουν δοθεί για χρήση με γνώμονα την ενίσχυση του ερασιτεχνικού αθλητισμού και της κοινωνικής δραστηριότητας. Σε περίπτωση που προχωρήσει η υπογραφή του συμφωνητικού, παράγοντες του συλλόγου προειδοποιούν ότι ενδέχεται να τεθεί σε αμφισβήτηση ακόμη και η ίδια η δωρεάν και επ’ αόριστον παραχώρηση των εγκαταστάσεων.
Δεν αποκλείεται, μάλιστα, να ανοίξει θέμα επανεξέτασης από το Υπερταμείο, καθώς η εμπορική εκμετάλλευση δημόσιας περιουσίας υπό τέτοιους όρους θα μπορούσε να θεωρηθεί ασύμβατη με τον σκοπό της αρχικής παραχώρησης.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο, η προωθούμενη συμφωνία χαρακτηρίζεται από ορισμένους ως «οδικός χάρτης ιδιωτικοποίησης», καθώς δημιουργεί προηγούμενο μακροχρόνιας εκχώρησης και συνεκμετάλλευσης, αλλοιώνοντας τον χαρακτήρα του συλλόγου.
Παράλληλα, ερωτήματα εγείρονται και για τη διαδικασία, καθώς μέλη του συλλόγου κάνουν λόγο για αιφνιδιασμό και πίεση προς το διοικητικό συμβούλιο να εγκρίνει μια συμφωνία με σημαντικές νομικές και θεσμικές συνέπειες.
Το ζήτημα πλέον μεταφέρεται στις αρμόδιες αρχές και στο εποπτεύον υπουργείο, που καλούνται να δώσουν σαφείς απαντήσεις καθώς και για το αν είναι συμβατή μια τέτοια συμφωνία με το ισχύον νομικό πλαίσιο ή πρόκειται για ευθεία παραβίαση της νομοθεσίας.
Σε κάθε περίπτωση, οι εξελίξεις αναμένεται να είναι καθοριστικές, καθώς για πρώτη φορά ακούγονται φωνές ότι τίθεται τόσο ξεκάθαρα το ενδεχόμενο μετατροπής ενός ιστορικού αθλητικού σωματείου σε πεδίο ιδιωτικής εκμετάλλευσης.