
Μ. Κρανίδης στο “Π”: Πιστοποίηση ανελκυστήρων: Απαιτείται ρεαλισμός και σωστή οργάνωση από την Πολιτεία
Του
ΜΑΝΟΥ ΚΡΑΝΙΔΗ
Πολιτικού Μηχανικού ΕΜΠ, MSc,
CEO «Krama Property» (www.kramaproperty.com),
Γραμματέα Ενημέρωσης ΠΟΜΙΔΑ, Δημοτικού Συμβούλου Χαλανδρίου
H σωστή κατασκευή και λειτουργία των ανελκυστήρων είναι ένα κομβικό θέμα στην ιστορία της εξέλιξης των κτιρίων, της κτιριακής ανάπτυξης, των δυνατοτήτων οίκησης, εργασίας και αναψυχής, της βιώσιμης ανάπτυξης, καθώς οι ανελκυστήρες αποτελούν ένα μεταφορικό μέσο με σημαντική προσθήκη στην αξία των ακινήτων, των κτιρίων και της ίδιας της ποιότητας ζωής.
Όμως, μια σημαντική προϋπόθεση είναι να είναι σταθερά ασφαλείς στην καθημερινή λειτουργία τους. Σήμερα, έπειτα από μια διαδικασία και τη σχετική νομοθεσία, που ξεκίνησε το 2008, ακόμη δεν έχει ολοκληρωθεί η πιστοποίηση των ανελκυστήρων της χώρας. Η τακτική συντήρησή τους, η οποία, φαντάζομαι, πραγματοποιείται στην πλειοψηφία τους, μπορεί να εξασφαλίζει την ελάχιστη διαδικασία για την ασφάλεια του μέσου, όμως αυτή δεν είναι επίσημα πιστοποιημένη.
Σήμερα υπάρχει μια προθεσμία ελέγχου και πιστοποίησης που λήγει στις 30/6/2025. Είναι μια ανέφικτη προθεσμία, κάτι που ευτυχώς έχει γίνει αντιληπτό από την κυβέρνηση και το αρμόδιο υπουργείο και θα δοθεί παράταση. Όμως δεν φτάνει μια απλή μετάθεση της προθεσμίας, απαιτούνται πρόσθετες ενέργειες και αλλαγή / απλοποίηση της διαδικασίας, ώστε να είναι εφικτή η ουσία και ο σκοπός της διάταξης, δηλαδή της σωστής πιστοποίησης των χιλιάδων ανελκυστήρων. Σήμερα, οι υφιστάμενοι ανελκυστήρες, όλων των χρήσεων, εκτιμώνται σε άνω των 400.000 και οι φορείς πιστοποίησης είναι 17, άρα ας υπολογίσει κάποιος τον χρόνο που χρειάζεται για την ολοκλήρωση της διαδικασίας, που παρεμπιπτόντως απαιτεί και ανάλογη γραφειοκρατία. Πρώτη και επιβεβλημένη κίνηση είναι η δημιουργία και η ενεργοποίηση του ηλεκτρονικού Ενιαίου Μητρώου Ανελκυστήρων, που θεσπίστηκε με το άρθρο 52 του ν. 4961/2022 (τροποποίηση άρθρου 11Α ν. 3982/2011) και θα λειτουργήσει υπό την εποπτεία του ΥΠΑΝ, στο οποίο θα καταχωρούνται όλοι οι εγκατεστημένοι ανελκυστήρες, όπως επίσης και η δημοσίευση αναθεωρημένης ΚΥΑ για τις προδιαγραφές πιστοποίησης. Ορισμένες εύλογες και πρακτικές προτάσεις που έχουν ήδη κάνει οι κατ’ εξοχήν εμπλεκόμενοι φορείς, όπως η Πανελλήνια Ομοσπονδία Ιδιοκτητών Ακινήτων (ΠΟΜΙΔΑ), η Πανελλήνια Ομοσπονδία Βιοτεχνών-Εγκαταστατών-Συντηρητών Ανελκυστήρων (ΠΟΒΕΣΑ) και άλλοι, είναι οι ακόλουθες:
• Να δοθεί άμεσα εξάμηνη τουλάχιστον μεταβατική παράταση της προθεσμίας καταχώρησης, ώστε να καθησυχαστούν οι ιδιοκτήτες και διαχειριστές πολυκατοικιών και να μην πιέζουν τους επαγγελματίες για το απολύτως ακατόρθωτο της καταχώρησης των ανελκυστήρων μέχρι τις 30/6/2025.
• Να ενεργοποιηθεί το ηλεκτρονικό Ενιαίο Μητρώο Ανελκυστήρων, με υποχρέωση δήλωσης μέχρι τις 31/12/2025, με απλοποιημένο τρόπο, των βασικών πληροφοριακών στοιχείων ΟΛΩΝ των ιδιωτικών και δημόσιων ανελκυστήρων της χώρας.
• Να εκδοθεί η νέα, αναθεωρημένη ΚΥΑ για τους ανελκυστήρες, βάσει των στοιχείων που θα συγκεντρωθούν στο Μητρώο, με μεταβατικές διατάξεις κλιμακωτών περαιτέρω προθεσμιών αναβάθμισης ασφαλιστικών διατάξεων και καταχώρισης πιστοποιημένων ανελκυστήρων, ανά δεκαετία κατασκευής κάθε ανελκυστήρα ή με άλλες παραμέτρους που θα προκύψουν από την απογραφή στο Μητρώο, ώστε να διευκολυνθούν τόσο οι πολίτες όσο και οι επαγγελματίες που θα ασχοληθούν με τις σχετικές εργασίες της υποχρεωτικής αναβάθμισης ασφάλειας και τις επιθεωρήσεις για την έκδοση πιστοποιητικών καλής λειτουργίας τους.
• Να καταρτιστεί και να τεθεί σε ισχύ πρόγραμμα επιδότησης έστω και μέρους του κόστους αναβάθμισης των υποχρεωτικών και μόνο διατάξεων ασφαλείας των ανελκυστήρων των παλιών κυρίως πολυκατοικιών της χώρας, ώστε οι διαχειριστές τους να μπορέσουν να πείσουν τις γενικές συνελεύσεις των συνιδιοκτητών τους να αποφασίσουν και να ξεκινήσουν τις απαραίτητες ενέργειες και δαπάνες για την τεχνική αναβάθμισή τους και την πιστοποίηση και καταχώρησή τους απευθείας στο Ενιαίο Μητρώο Ανελκυστήρων, που είναι και ο τελικός στόχος.
Κοινός στόχος και ουσιαστικός σκοπός είναι η σωστή πιστοποίηση των ανελκυστήρων της χώρας, αλλά πρώτα απαιτείται οργάνωση, μητρώο, εφικτές προϋποθέσεις, απλοποίηση της διαδικασίας και εφικτό χρονοδιάγραμμα, βάσει του αριθμού των ανελκυστήρων και της προσφοράς των εταιρειών πιστοποίησης. Η Πολιτεία δεν είναι δυνατόν να μεταθέτει το θέμα στις ελληνικές καλένδες, απλώς μεταθέτοντας προθεσμίες σε μια νομοθετική διάταξη που υπάρχει σήμερα απλώς για να βγει η υποχρέωση, ούτε το νόημα είναι να βάζουμε άδικα πρόστιμα. Πρέπει να δοθεί η δυνατότητα στους χιλιάδες ιδιοκτήτες να δηλώσουν την πιστοποίησή τους, να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες σε λογικό χρόνο και κόστος, αφού η μεγάλη πλειοψηφία θέλει να είναι ασφαλές το μεταφορικό της μέσο στο κτίριο χρήσης ή ιδιοκτησίας της. Απαιτείται, συλλογικά, απλή λογική. Είναι εφικτό.

ΤΟ ΠΑΡΟΝ