Γιατί τρώμε ψάρι την Κυριακή των Βαΐων; Η σημασία του εθίμου

Γιατί τρώμε ψάρι την Κυριακή των Βαΐων; Η σημασία του εθίμου

Η κατανάλωση ψαριού την Κυριακή των Βαΐων αποτελεί μια από τις πιο γνωστές εξαιρέσεις στη αυστηρή νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής. Αν και βρισκόμαστε στην καρδιά της περιόδου προετοιμασίας για το Πάσχα, η ημέρα αυτή έχει πανηγυρικό χαρακτήρα.

Ακολουθούν οι βασικοί λόγοι που καθιέρωσαν αυτή τη συνήθεια:

Η Θεολογική Σημασία

Η Κυριακή των Βαΐων θεωρείται «Δεσποτική Εορτή», καθώς είναι αφιερωμένη στην ανάμνηση της θριαμβευτικής εισόδου του Χριστού στα Ιεροσόλυμα. Παρά το γεγονός ότι ακολουθεί η Μεγάλη Εβδομάδα των Παθών, η Εκκλησία αντιμετωπίζει τη συγκεκριμένη ημέρα ως μια χαρμόσυνη προαναγγελία της Ανάστασης. Για τον λόγο αυτό, υπάρχει η λεγόμενη «κατάλυση ιχθύος», δηλαδή η άδεια να καταναλωθεί ψάρι, λάδι και κρασί.

H νηστεία της Μεγάλης Σαρακοστής τελειώνει και αρχίζει η νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδας.

Η Ιστορική και Λαϊκή Παράδοση

Στη λαϊκή συνείδηση, η ημέρα αυτή είναι συνδεδεμένη με τη δύναμη που χρειάζεται ο πιστός για να ανταπεξέλθει στην αυστηρή νηστεία της Μεγάλης Εβδομάδας που ξεκινά αμέσως μετά. Το ψάρι λειτουργεί ως μια πηγή ενέργειας και μια μικρή «γιορτή» πριν από την κορύφωση του θείου δράματος.

Το Παραδοσιακό Τραπέζι

Στην Ελλάδα, η ημέρα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τον μπακαλιάρο, συνήθως τηγανητό με σκορδαλιά ή στον φούρνο με ντομάτα και κρεμμύδια (πλακί). Η επιλογή του συγκεκριμένου ψαριού καθιερώθηκε κυρίως για πρακτικούς λόγους:

Πρόσβαση: Ο παστός μπακαλιάρος ήταν ιστορικά το μοναδικό ψάρι που μπορούσαν να βρουν και να συντηρήσουν εύκολα οι κάτοικοι στην ηπειρωτική Ελλάδα και στα ορεινά χωριά.
Οικονομία: Ήταν ανέκαθεν μια προσιτή λύση για όλες τις κοινωνικές τάξεις.

Φωτο: pixabay