Το Ανώτατο Υγειονομικό Συμβούλιο «ακρωτηριάζει» τα άτομα με διαβήτη με τις ανεξήγητες γνωμοδοτικές του αποφάσεις

Το Ανώτατο Υγειονομικό Συμβούλιο «ακρωτηριάζει» τα άτομα με διαβήτη με τις ανεξήγητες γνωμοδοτικές του αποφάσεις

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΚΑΤΑΓΓΕΛΙΑ ΤΗΣ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑΣ ΣΩΜΑΤΕΙΩΝ – ΣΥΛΛΟΓΩΝ ΑΤΟΜΩΝ ΜΕ ΣΑΚΧΑΡΩΔΗ ΔΙΑΒΗΤΗ

Του
ΑΡΗ ΜΠΕΡΖΟΒΙΤΗ


Τα διαβητικά έλκη, μία από τις πλέον επίπονες και κοστοβόρες, σε κάθε επίπεδο, επιπλοκές του σακχαρώδους διαβήτη, είναι οι ανοιχτές πληγές στα κάτω άκρα, με προοδευτική επιδείνωση, οι οποίες, αν παραμείνουν χωρίς την κατάλληλη και έγκαιρη θεραπεία, μπορούν να προκαλέσουν στον πάσχοντα σοβαρά προβλήματα, όπως είναι η εξάπλωση της λοίμωξης, η νέκρω­ση των ιστών και σε πολλές περιπτώσεις ο ακρωτηριασμός.

Τα διαβητικά έλκη αποτελούν μια ιδιαίτερα επικίνδυνη κατάσταση, η οποία απαιτεί άμεση και αποτελεσματική αντιμετώπιση, καθώς ελλοχεύει ο κίνδυνος του ακρωτηριασμού, γεγονός που μπορεί να προκαλέσει πολλές και ποικίλες αρνητικές επιπτώσεις στο βιοτικό επίπεδο του ασφαλισμένου, να τον επιβαρύνει οικονομικά και επιπλέον να αυξήσει μακροπρόθεσμα και το κόστος για το Σύστημα Υγείας. Ωστόσο, όπως καταγγέλλει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων – Συλλόγων Ατόμων με Σακχαρώδη Διαβήτη (ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ): «Η αναλγησία του κρατικού μηχανισμού και του Συστήματος Υγείας οδηγεί για μια ακόμα φορά τους πάσχοντες από ΣΔ που αντιμετωπίζουν την επιπλοκή του Διαβητικού Ποδιού σε απόγνωση, καθώς ο κίνδυνος του ακρωτηριασμού παραμονεύει και τους απειλεί!».

«Η υγεία, η αρτιμέλεια και η ζωή μας είναι δικαιώματα που η Πολιτεία έχει υποχρέωση να τα προασπίσει, παρέχοντάς μας όλα τα απαραίτητα υλικά και μέσα που θα συμβάλουν στην πρόληψη, στην αντιμετώπιση και στην απομάκρυνση του κινδύνου των δυσάρεστων επιπλοκών του ΣΔ. Πότε θα το κατανοήσουν οι αρμόδιοι;», τονίζει χαρακτηριστικά ο πρόεδρος της ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ Χρήστος Δαραµήλας.

Αναλυτικότερα, σύμφωνα με την καταγγελία της ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ, περί τα τέλη Ιουλίου του 2022 ο ΕΟΠΥΥ ενέταξε στον πίνακα αποζημιούμενων ιατροτεχνολογικών προϊόντων προϊόντα με τον τίτλο «Άμορφα Επιθέματα», των οποίων ο φάκελος είχε κατατεθεί, σύμφωνα με τη νομοθεσία, προς αξιολόγηση τον Δεκέμβριο του 2021 στον ΕΟΠΥΥ. Είναι σημαντικό εδώ να αναφέρουμε ότι η μοναδική αλλαγή στην οποία προέβη ο Ενιαίος Κανονισμός Παροχών Υγείας (ΕΚΠΥ), παρά τις τροποποιήσεις του όλα αυτά τα χρόνια και πάρα τις παρεμβάσεις και προτάσεις της ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ για τροποποίηση του άρθρου 54 (Επιθέματα, σε Επουλωτικά Τραυμάτων), αφορούσε την πρώτη παράγραφο της τελευταίας τροποποίησης, όπου αναφέρεται σε «Επίθεμα που παρέχει επούλωση, με αποτέλεσμα όποιο Ι/Π εντάσσεται στον ΕΚΠΥ με επουλωτική δράση να ονομάζεται αυθαίρετα άμορφο επίθεμα». Συνεπώς, επειδή ο παρασκευαστής δεν μπορεί να ονομάσει μία κρέμα ή ένα σπρέι άμορφο επίθεμα, αυτό δεν έχει καμία απολύτως τύχη απέναντι στις συμβατικές μεθόδους!

Έτσι, λοιπόν, αρχικά, τον Απρίλιο του 2022, η υπ’ αριθμ. 761/12-04-22 απόφαση του Ανώτατου Υγειονομικού Συμβουλίου (ΑΥΣ) και, στη συνέχεια, η υπ’ αριθμ. 1416/12-07-22 τροποποιημένη απόφασή του ορίζουν ότι: «Το εν λόγω προϊόν χορηγείται μετά από έγκριση του ΑΥΣ, έπειτα από υποβολή εγγράφων και φωτογραφιών που να αποδεικνύουν την αποτυχία θεραπείας μέσω συμβατικής / κλασικής αγωγής για 10 έως 12 μήνες». Ως «συμβατική / κλασική αγωγή» ορίζονται τα επιθέματα τα οποία έχουν αντιμικροβιακές ιδιότητες και όχι επουλωτικές, πληροφορίες που αναγράφονται και στα φύλλα οδηγιών χρήσης των ιατροτεχνολογικών αυτών προϊόντων (Ι/Π).
Σημειωτέον ότι η ως άνω απόφαση είχε εκδοθεί πριν ακόμη ενταχθεί το προϊόν στη διαδικασία αποζημίωσης. Η ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ διερωτάται: «Άραγε πώς έλαβε γνώση το ΑΥΣ; Ποια νομοθετική διαδικασία δίνει στο ΑΥΣ τη δυνατότητα ποιοτικής αξιολόγησης Ι/Π;».

Το κόστος και η αποτελεσματικότητα των επιθεμάτων
Στη συνέχεια της καταγγελίας της, η ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ αναφέρει τα εξής: «Το ΑΥΣ, όπως γνωρίζουμε, δεν διαθέτει κάποιο κανονισμό λειτουργίας που θα του έδινε το δικαίωμα να καθορίζει τις προαναφερθείσες διαδικασίες, οι οποίες, εκτός των άλλων, δεν προβλέπονται σε κανένα νομοθετικό πλαίσιο. Το πιο σκανδαλώδες βέβαια δεν είναι όλα τα παραπάνω, αλλά το γεγονός ότι κάθε συσκευασία άμορφου επιθέματος έχει τιμή αποζημίωσης η οποία ανέρχεται στα 169,00 ευρώ και επαρκεί για 53 – 54 ψεκασμούς. Δεδομένου ότι η συνιστώμενη δόση των συ­γκεκριμένων σκευασμάτων είναι ένας ψεκασμός της επιφάνειας του έλκους δύο φορές την εβδομάδα, με μέσο χρόνο επούλωσης όλων ανεξαιρέτως των χρονίων δερματικών ελκών 64 ημέρες (καθώς προάγουν την ανάπτυξη νέου ιστού και επιταχύνουν τη διαδικασία της επούλωσης), προκύπτει ότι ένα μόνο σκεύασμα είναι υπερ-αρκετό για τη θεραπεία του πάσχοντα.

Στην περίπτωση των κλασικών επιθεμάτων, οι τιμές αποζημίωσης κυμαίνονται από 89 ευρώ έως 400 ευρώ την εβδομάδα, δηλαδή, 360 ευρώ έως 1.600 ευρώ τον μήνα και αν η συνιστώμενη αγωγή διαρκέσει από 10 έως 12 μήνες, το κόστος μπορεί να ξεπεράσει τις 12.000 ευρώ ανά πάσχοντα, συν το επιπλέον κόστος των 169 ευρώ στην περίπτωση που ο πάσχων δεν έχει θεραπευτεί και καταφύγει τελικά στην χρήση του άμορφου επιθέματος. Το κόστος, όμως, θα είναι πολύ μεγαλύτερο, και όχι μόνο οικονομικό, στην περίπτωση που, στο μεσοδιάστημα της πολύμηνης συμβατικής αγωγής, παρουσιαστούν ανεπανόρθωτες επιπλοκές.

Συνεπώς, η αγωγή με τα άμορφα επιθέματα, είναι περισσότερο άμεση και αποτελεσματική και λιγότερο κοστοβόρα και χρονοβόρα από τη συμβατική μέθοδο αντιμετώπισης δερματικών και διαβητικών ελκών, η οποία, όπως προαναφέρθηκε, παρέχει αμιγώς αντιμικροβιακή και αντιβακτηριακή δράση και όχι επουλωτική».

Ο κ. Δαραμήλας επισημαίνει: «Ο ΕΟΠΥΥ, το έτος 2023, δημιούργησε το σύστημα real time, όπου αφενός ιατροί του ΕΟΠΥΥ μπορούσαν να εγκρίνουν συνταγές του εκάστοτε θεράποντα ιατρού, σε πραγματικό χρόνο, ειδικά για Ι/Π, όπως για παράδειγμα αντλίες ινσουλίνης, άμορφα επιθέματα, κ.ά., αφετέρου οι ασφαλισμένοι εκτελούσαν τις συνταγές τους χωρίς εμπόδια. Από το Σεπτέμβριο του 2024, για ανεξήγητους λόγους, το σύστημα real time σταμάτησε να λειτουργεί, με αποτέλεσμα τα άμορφα επιθέματα και η έγκρισή τους να σταματήσουν.

Το Φεβρουάριο του 2025, άτομο με Σακχαρώδη Διαβήτη τύπου 1, με διαβητικό έλκος στη δεξιά πτέρνα, δέχθηκε να κινηθούμε επώνυμα προς το ΑΥΣ, χρησιμοποιώντας το όνομά του, καθώς επίσης τις φωτογραφίες από την πτέρνα του και την πορεία επούλωσης του ανοικτού τραύματος, ώστε να επιτρέψει το ΑΥΣ να εκτελεστεί η τέταρτη και τελευταία συνταγή για τη λήψη του άμορφου επιθέματος, αφού το έλκος επουλώθηκε. Ο πάσχων συνταγογράφησε πρώτη φορά το άμορφο επίθεμα τον Ιούλιο του 2024, το οποίο και εγκρινόταν μέχρι το Δεκέμβριο του 2024 από το σύστημα real time, ενώ η τελευταία συνταγή, την οποία μπλόκαρε το ΑΥΣ, ήταν εκείνη του Ιανουαρίου 2025».

«Έχοντας λάβει άλλες 17 καταγγελίες για το ίδιο ακριβώς προϊόν και πρόβλημα με το ΑΥΣ, στείλαμε επιστολή στο ΑΥΣ, στον πρόεδρο και το ΔΣ, κοινοποιώντας την στον υπουργό Υγείας, αλλά και στη διοικήτρια του ΕΟΠΥΥ. Δύο ολόκληρους μήνες μετά, περιμένουμε ακόμη απάντηση! Αντιλαμβανόμαστε όλοι πως η αδιαφορία πρέπει να τελειώσει και κάθε ακατάλληλο πρόσωπο να απομακρυνθεί άμεσα, αφήνοντας όλους εμάς τους ασφαλισμένους που καταβάλλουμε τα χρήματά μας, να λάβουμε αυτά τα οποία ο ΕΟΠΥΥ αποζημιώνει και ο θεράπων ιατρός κρίνει και συνταγογραφεί», συνεχίζει ο κ. Δαραμήλας.

«Απαιτούμε την κατάργηση των αποφάσεων του ΑΥΣ με αριθμό: 761/12-04-22 και 1416/12-07-22! Απαιτούμε τη σωστή επαναλειτουργία του συστήματος real time! Απαιτούμε την παύση της κατασπατάλησης των χρημάτων των ασφαλισμένων σε Ι/Π που δεν έχουν αξιολογηθεί από HTA επιτροπή για την ποιότητά τους!», καταλήγει ο κ. Δαραμήλας.

Λίγα λόγια για την ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ
Η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων – Συλλόγων Ατόμων με Σακχαρώδη Διαβήτη (ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ) ιδρύθηκε στις 31 Μαΐου 1997 και είναι μέλος της Εθνικής Συνομοσπονδίας των Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) και της Διεθνούς Ομοσπονδίας Διαβήτη (International Diabetes Federation – IDF). Εκπροσωπεί τη συντριπτική πλειοψηφία των ανθρώπων με σακχαρώδη διαβήτη στη χώρα μας και αριθμεί 26 πρωτοβάθμια σωματεία / συλλόγους σε όλη την Ελλάδα. Κύριοι στόχοι της ΠΟΣΣΑΣΔΙΑ είναι αφενός η ενημέρωση, η πρόληψη και η εκπαίδευση των ατόμων με σακχαρώδη διαβήτη, των οικογενειών τους, αλλά και του γενικότερου πληθυσμού και αφετέρου η προστασία και η διεκδίκηση των αυτονόητων και νόμιμων δικαιωμάτων των ατόμων με σακχαρώδη διαβήτη.


ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ