«SOS» από τους ιατρικούς συλλόγους της χώρας: Λείπουν 6.000 γιατροί από το ΕΣΥ!

«SOS» από τους ιατρικούς συλλόγους της χώρας: Λείπουν 6.000 γιατροί από το ΕΣΥ!

–Ανάγκη για ουσιαστικές μεταρρυθμίσεις στην Υγεία, που θα υπηρετούν το κοινό καλό

Του
ΑΡΗ ΜΠΕΡΖΟΒΙΤΗ


Την εκτίμηση ότι «ο χώρος της Υγείας έχει α­νάγκη ουσιαστικών μεταρρυθμίσεων, στις οποίες δεν συγκαταλέγονται οι αυτονόητες προσαρμογές τεχνολογικών αναβαθμίσεων, για τις οποίες καταναλώνεται πολύς δημόσιος λόγος, εις βάρος των πραγματικών, όπως είναι τα Κέντρα Τραύματος, τα Κέντρα Εγκεφαλικών και ο Προσωπικός Γιατρός» εξέφρασε σε ειδική σύσκεψη η Ολομέλεια του Διοικητικού Συμβουλίου του Πανελλήνιου Ιατρικού Συλλόγου (ΠΙΣ) και οι πρόεδροι των Ιατρικών Συλλόγων της χώρας.

Όπως επισημάνθηκε, «οι μεταρρυθμίσεις στην υγεία, για να νοούνται ως τέτοιες, οφείλουν να υπηρετούν το κοινό καλό και χρειάζονται επαρκή προετοιμασία, ε­κτενή διάλογο με τον ιατρικό κόσμο και την κοινωνία, σταθερότητα, συνέπεια και πόρους».

Ειδικότερα, τα βασικά συμπεράσματα στα οποία κατέληξαν το ΔΣ του ΠΙΣ και οι συμμετέχοντες στη σύσκεψη πρόεδροι των Ιατρικών Συλλόγων έχουν ως εξής:

Προκηρύξεις γιατρών ΕΣΥ
Τα κενά στελέχωσης του ΕΣΥ σε ιατρικό δυναμικό είναι πλέον άνω των 6.000, με συνέπεια να προκαλούνται τεράστιες δυσλειτουργίες, οι οποίες οδηγούν σε επιταχυνόμενο κύμα παραιτήσεων, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που αναρτώνται στη «Διαύγεια». Η κυβέρνηση οφείλει να προχωρήσει σε άμεση και στοχευμένη προκήρυξη όλων των κενών θέσεων, ώστε να υπάρξει σταθεροποίηση και λειτουργική ανάταξη του ΕΣΥ. Οι θέσεις που προκηρύσσονται και αποβαίνουν άγονες να παραμένουν ανοιχτές, ώστε τυχόν υποψηφιότητες να ευδοκιμούν χωρίς καθυστερήσεις. Περαιτέρω, η νομοθετική ρύθμιση που παρέχει δυνατότητα παραμονής διευθυντών ΕΣΥ επί τριετία μετά το 67ο έτος της υποχρεωτικής συνταξιοδότησης, με ταυτόχρονη διατήρηση διευθυντικών καθηκόντων στα τμήματα και στις κλινικές που υπηρετούν, λειτουργεί αρνητικά στην ισορροπία του συστήματος και αποθαρρύνει την προσέλκυση και παραμονή νεότερων στελεχών και ως εκ τούτου χρήζει άμεσης αλλαγής.

Απόσυρση επίμαχων διατάξεων
Το άρθρο 65 του ν. 5129/24, το οποίο προβλέπει επιστράτευση ιδιωτών γιατρών για την κάλυψη κενών στα νοσοκομεία του ΕΣΥ, αποτέλεσε σημείο έντονης σύγκρουσης του ΠΙΣ με το υπουργείο Υγείας, και όσο παραμένει εν ισχύ θα δηλητηριάζει τις σχέσεις των δύο πλευρών.

Κρίνουμε επιβεβλημένη την απόσυρση της εν λόγω ρύθμισης το ταχύτερο, όπως και του άρθρου 69 του ίδιου νόμου, με το οποίο επικρέμαται η αυτοδίκαιη λύση συμβάσεων σε παρόχους του ΕΟΠΥΥ.

Αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις των γιατρών του ΕΣΥ
Οι αλλαγές στις εργασιακές σχέσεις των γιατρών του ΕΣΥ μέχρι στιγμής δεν αποδίδουν τα αναμενόμενα από πλευράς υπουργείου (ελκυστικότητα θέσεων κ.λπ.), όπως εξαρχής προέβλεψε ο ΠΙΣ. Επιπλέον, λειτουργούν αρνητικά και στον ιδιωτικό τομέα. Η περιβόητη «μεταρρύθμιση» περνά κάτω από τον πήχη, ενώ το ΕΣΥ χρειάζεται άμεσα μέτρα για τη βελτίωση της ελκυστικότητάς του. Η αναθεώρηση των σημερινών πολιτικών είναι απολύτως αναγκαία.

Αναμόρφωση Ιατρικού Μισθολογίου του ΕΣΥ
Το Ιατρικό Μισθολόγιο του ΕΣΥ είναι από τα χαμηλότερα στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Αποτελεί αναγκαιότητα αύξησης του μισθολογίου με διπλασιασμό των καθαρών αποδοχών, προκειμένου να προσεγγίσει τον αντίστοιχο μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Επίσης, οι πρόσθετες εφημερίες πρέπει να λογίζονται ως αφορολόγητες.

ΕΚΑΒ
Προκύπτει επιτακτική ανάγκη στελέχωσης του ΕΚΑΒ με μόνιμο προσωπικό, μεταξύ του οποίου θα υπάρχει επαρκής αριθμός γιατρών, προκειμένου να πραγματοποιούνται με ασφάλεια οι διακομιδές ασθενών.

Ειδικευόμενοι – νέοι γιατροί
Η ανάγκη λήψης ουσιαστικών μέτρων για την εκπαίδευση των ειδικευομένων σε όλες τις κλινικές και τμήματα του ΕΣΥ, καθώς και η στήριξη των νέων γιατρών στην αρχή της σταδιοδρομίας τους αποτελούν αντικείμενο διαρκούς πίεσης από πλευράς ΠΙΣ και η ιατρική κοινότητα οφείλει να εντείνει τις προσπάθειές της προκειμένου να ανασχεθεί το κύμα φυγής και –ει δυνατόν– να εκκινήσει διαδικασία επιστροφής των γιατρών στη χώρα μας. Υπάρχουν σημαντικά περιθώρια ενίσχυσης των ιδιωτών γιατρών μέσω των προγραμμάτων ΕΣΠΑ, όπως επίσης και μέσω του προγράμματος «Σπύρος Δοξιάδης» και αναμένουμε τη συμβολή των συναρμόδιων υπουργείων, καθώς είναι αναγκαίο μετά από πολλά χρόνια να υπάρξει νέο πρόγραμμα αποκλειστικά για τον σκοπό αυτό.

Διοίκηση του ΕΣΥ
Την ήδη προβληματική κατάσταση στη διοίκηση των νοσοκομείων του ΕΣΥ επιβαρύνει σημαντικά η επί 18μηνο καθυστέρηση τοποθέτησης διοικητών, οι οποίοι έχουν επιλεγεί μέσω διαδικασίας του ΑΣΕΠ. Επειδή η εν λόγω εκκρεμότητα λειτουργεί παραλυτικά στο δημόσιο σύστημα υγείας, κρίνουμε ως επιτακτική ανάγκη τον άμεσο διορισμό διοικητών στα νοσοκομεία.

Clawback
Η πολιτική του υπουργείου Υγείας αφενός ακυρώνει το όποιο όφελος προκύπτει από τα ελάχιστα εφαρμοζόμενα μέτρα και αφετέρου επιβεβαιώνει τη συντονισμένη και διαχρονική απόφαση άσκησης κοινωνικής πολιτικής, μεταφέροντας το κόστος στον ιδιωτικό διαγνωστικό τομέα.

Είναι επιτακτική ανάγκη για την επιβίωση των εργαστηρίων της περιφέρειας να γίνει κατανομή του προϋπολογισμού ΕΟΠΥΥ ανά περιφέρεια και νομό, όπως προβλέπει το αρ. 2 της Υ9/Οικ. 70521 Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ Β’ 2243/2014).

Η πρόσφατη ΚΥΑ, που καθορίζει τα ανώτατα όρια δαπανών του ΕΟΠΥΥ για εργαστηριακές και απεικονιστικές εξετάσεις, αποδεικνύει τις παραπάνω διαπιστώσεις. Σε συνδυασμό με τις πρόσφατες αναδρομικές χρεώσεις, που οι πάροχοι καλούνται να εξοφλήσουν σε 12 μηνιαίες δόσεις, οδηγεί σε βίαιη υφαρπαγή εισοδήματος και σε αναγκαστικό κλείσιμο μεγάλου αριθμού εργαστηρίων στη χώρα.

Προσωπικός γιατρός
Τα προγράμματα πρόληψης χρειάζονται διαρκή αποτίμηση της αποτελεσματικότητάς τους, όπως και οι εποχιακές εμβολιαστικές εκστρατείες. Η διαχείριση των προγραμμάτων αυτών από μη ιατρικό προσωπικό ενδεχομένως αφορά τον βαθμό επιρροής τους και την απόδοση πόρων διαθέσιμων για περιορισμένο χρόνο. Η διστακτική ανάπτυξη του θεσμού του προσωπικού γιατρού αντανακλά επίσης αρνητικά στο θέμα αυτό, όπως και στην αγωγή υγείας, που παραμένει ζητούμενο για τα σχολεία μας.

Τέλος, αντί της κατάργησης του θεσμού των αγροτικών ιατρών, η αναγόρευσή τους σε προσωπικούς γιατρούς υπονομεύει την αποτελεσματικότητα και την αξιοπιστία του θεσμού.

Συλλογική Σύμβαση με ΕΟΠΥΥ / Συλλογική Σύμβαση με Ιδιωτικές Κλινικές – Ασφαλιστικές Εταιρείες/ Ανανέωση συμβεβλημένων με ΕΟΠΥΥ
Πρόκειται για εκκρεμότητες που ανακυκλώνονται διαρκώς, συναντώντας την εμμονική άρνηση της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υγείας και της ηγεσίας του ΕΟΠΥΥ να συζητήσουν με τον ΠΙΣ, όπως υποχρεούνται εκ του νόμου, ώστε να καταλήξουμε σε αμοιβαία επωφελή σύμβαση εργασίας. Η αύξηση της ιατρικής αμοιβής καθώς και η αύξηση των θέσεων συμβεβλημένων ιατρών με τον ΕΟΠΥΥ προφανώς εντάσσονται στο πλαίσιο της εν λόγω σύμβασης.

Τη στάση του ΕΟΠΥΥ ακολουθούν κατά πόδας και οι ιδιωτικές κλινικές αλλά και οι ασφαλιστικές εταιρείες, με αποτέλεσμα να κυριαρχεί στον τομέα αυτό κατάσταση μονομερούς επιβολής όρων εργασίας.

Φάρμακα με ιατρική συνταγή
Η πανδημία ανέδειξε με τον πλέον εμφατικό τρόπο την ανάγκη να συνταγογραφούνται όλα τα φάρμακα από γιατρό. Είναι άλλωστε ο μόνος τρόπος να προστατευθεί ο πληθυσμός από κινδύνους που μπορεί να προκαλέσει η πολυφαρμακία αλλά και η κακή χρήση των σκευασμάτων. Η συνταγογράφηση των αντιβιοτικών αποτελεί απτή απόδειξη των παραπάνω διαπιστώσεων.

Βία κατά γιατρών
Ο ΠΙΣ ασχολήθηκε ενδελεχώς με το σημαντικό ζήτημα της βίας κατά γιατρών και υγειονομικών, ενώ μετά από εισηγήσεις του στο υπουργείο Δικαιοσύνης ψηφίστηκαν διατάξεις με τις οποίες καθίσταται αυτόφωρο αδίκημα η βία σε βάρος γιατρών και υγειονομικών. Όμως, οι προτάσεις του ΠΙΣ που αφορούν το υπουργείο Υγείας δεν έχουν τύχει ανταπόκρισης, όπως η στελέχωση της φύλαξης των νοσοκομείων με εκπαιδευμένο προσωπικό, το οποίο θα γνωρίζει τις αρμοδιότητες και τα καθήκοντά του και θα επανεκπαιδεύεται κατά τακτά διαστήματα, καθώς και η τοποθέτηση μπουτόν κινδύνου στα ΤΕΠ και σε συγκεκριμένα τμήματα των νοσοκομείων.

Ιατρική ευθύνη
Η πρόσφατη Ηημερίδα που πραγματοποίησε ο ΠΙΣ για δεύτερη φορά, με τη συμμετοχή του υπουργού Δικαιοσύνης, της ηγεσίας της Δικαιοσύνης (Άρειος Πάγος, ΣτΕ) και ανώτατων δικαστικών λειτουργών, καθώς και εξειδικευμένων νομικών κατέληξε στην ανάγκη αναμόρφωσης του θεσμού των πραγματογνωμόνων σε δίκες που αφορούν ιατρικά σφάλματα, με τη δημιουργία Προδικαστικού Γνωμοδοτικού Συμβουλίου υπό την εποπτεία του ΠΙΣ, το οποίο θα λειτουργήσει ανασχετικά σε αβάσιμες δικαστικές προσφυγές.

Επίσης, επισημάνθηκε η ανάγκη στελέχωσης των δημόσιων υπηρεσιών, ώστε οι γιατροί να μην εξουθενώνονται εργασιακά και να μην καθίστανται ευάλωτοι σε ιατρικά σφάλματα, και η ανάγκη δημιουργίας ιατρικών πρωτοκόλλων σε όλες τις ειδικότητες, ώστε να αποτελούν οδηγό στην ιατρική πρακτική και μέτρο αποτίμησης σε περιπτώσεις ιατρικών σφαλμάτων.

Τηλεϊατρική
Παρά τις τεκμηριωμένες εισηγήσεις του ΠΙΣ για το εν λόγω ζήτημα, η υπουργική απόφαση που εκδόθηκε βρίσκεται σε παντελώς λανθασμένη κατεύθυνση. Ήδη υπάρχει σχετικό υπόμνημα της Νομικής μας Υπηρεσίας και έχει κατατεθεί από τον ΠΙΣ αγωγή ακύρωσης στο ΣτΕ.

Χάρτης υγείας
Ο χάρτης υγείας αποτελεί εγχείρημα που καρκινοβατεί για περισσότερο από μία δεκαετία. Έχουμε τη γνώμη πως η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας πρέπει να θέσει χρονοδιάγραμμα εκτέλεσης του συγκεκριμένου έργου, το οποίο θα προσφέρει σημαντικές υπηρεσίες στη χάραξη πολιτικών υγείας.

Ασφαλιστικό – συνταξιοδοτικό γιατρών
Οι συντάξεις των γιατρών παραμένουν σε εξευτελιστικά επίπεδα, ιδιαίτερα των συναδέλφων που συνταξιοδοτούνται από το ΤΣΑΥ με τη χαμηλότερη βαθμίδα εισφορών κατά τον εργασιακό τους βίο. Ο ΠΙΣ έχει πραγματοποιήσει σειρά επαφών με την προηγούμενη και τη σημερινή πολιτική ηγεσία του υπουργείου Εργασίας, από κοινού με τους άλλους εκπροσώπους των υγειονομικών (Πανελλήνιος Φαρμακευτικός Σύλλογος, Οδοντιατρική Ομοσπονδία και Πανελλήνιος Κτηνιατρικός Σύλλογος), πιέζοντας για αναμόρφωση στο συνταξιοδοτικό καθεστώς.

Μονάδες Ημερήσιας Νοσηλείας (ΜΗΝ)
Υπάρχει ανάγκη οι ΜΗΝ να επεκταθούν σε νέες ειδικότητες, όπως επίσης και σε περιοχές εκτός κέντρου και να διασαφηνιστεί το όλο πλαίσιο λειτουργίας τους, ώστε να λειτουργήσουν αποδοτικά και να αποσυμφορήσουν νοσοκομειακές υποδομές.


ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ