
Να δημοσιοποιηθεί άμεσα η σύμβαση παραχώρησης του ΒΟΑΚ Χανιά – Ηράκλειο ζητάει με Κοινοβουλευτική παρέμβαση ο Χάρης Μαμουλάκης
• Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων προς τον Υπουργό Υποδομών & Μεταφορών
Την κατάθεση στη Βουλή αντιγράφου της υπογραφείσας σύμβασης παραχώρησης για το τμήμα Ηράκλειο – Χανιά του ΒΟΑΚ και της έκθεσης προσυμβατικού ελέγχου που διενήργησε το Ελεγκτικό Συνέδριο, ζητάει με σχετική Κοινοβουλευτική παρέμβαση ο Τομεάρχης Οικονομικών & Ανάπτυξης της Κ.Ο. του ΣΥΡΙΖΑ- Προοδευτική Συμμαχία, Βουλευτής Ηρακλείου Χάρης Μαμουλάκης, με την συνυπογραφή του Τομεάρχη Μεταφορών και Υποδομών & Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής Αλέξανδρου Μεϊκόπουλου.
«Ο κόσμος της Κρήτης πρέπει να γνωρίζει τι υπέγραψε η Κυβέρνηση του κ. Μητσοτάκη, έπειτα από μια αδικαιολόγητη 7ετή περίπου καθυστέρηση» αναφέρει σε δήλωσή του ο Χάρης Μαμουλάκης, τονίζοντας: «Όπως έχουμε τονίσει, πότε άλλοτε ένα τόσο σημαντικό έργο για την ανάπτυξη του νησιού μας, όπως είναι το έργο του ΒΟΑΚ, δεν έχει συναντήσει τόσα θολά σημεία. Και είναι απαράδεκτο ότι ακόμα και μετά την υπογραφή της σύμβασης, οι Κρητικοί δεν γνωρίζουν τι ακριβώς περιλαμβάνει, αλλά και το εξαιρετικά κρίσιμο στοιχείο που θα κρίνει το τελικό κόστος του έργου αλλά και το χρονοδιάγραμμα υλοποίησής του: Τι πρόκειται να γίνει με τις απαλλοτριώσεις που απαιτούνται για την πλειονότητα του νέου δικτύου. Η μη ολοκλήρωσή τους ενώ η σύμβαση βαίνει προς κύρωση από την Βουλή, επομένως ενεργοποιείται και το χρονοδιάγραμμα, βαραίνει την Κυβέρνηση με κίνδυνο να επιβαρύνει και τα κρατικά ταμεία καθώς ο παραχωρησιούχος εφόσον οι απαλλοτριώσεις δεν ολοκληρωθούν εγκαίρως, θα είναι σε θέση να εγείρει αξιώσεις από το δημόσιο για τις όποιες καθυστερήσεις. Αναμένουμε την επίσημη ενημέρωση, άμεσα.».
ΑΙΤΗΣΗ ΚΑΤΑΘΕΣΗΣ ΕΓΓΡΑΦΩΝ (ΑΚΕ)
Προς τον Υπουργό Υποδομών και Μεταφορών
Θέμα: «Το δικαίωμα των Κρητικών να γνωρίζουν το περιεχόμενο της σύμβασης παραχώρησης του ΒΟΑΚ Χανιά- Ηράκλειο»
Τον Ιούνιο του 2018 επί κυβερνητικής θητείας του ΣΥΡΙΖΑ δημοσιεύτηκε η πρόσκληση υποβολής προσφορών για το διεθνή διαγωνισμό ανάθεσης σύμβασης παραχώρησης του έργου: «Μελέτη, κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του ΒΟΑΚ στο τμήμα Χανιά- Ηράκλειο». Το εν λόγω έργο, έχει μήκος περί τα 157 χιλ. με παράπλευρο και κάθετο οδικό δίκτυο περί τα 80 χιλ. Περιλαμβάνει, τέσσερα οδικά τμήματα και τρείς παρακάμψεις. Παράλληλα, τελεί σε προαίρεση και η ένταξη, στη σύμβαση παραχώρησης, του οδικού τμήματος Κίσσαμος-Χανιά μήκους 30 χιλιομέτρων. Η παρακαταθήκη του ΣΥΡΙΖΑ – ΠΣ στο πολυπόθητο αυτό έργο είναι αδιαμφισβήτητη. Η Ν.Δ. και παρά τις όποιες προσπάθειες να υποβαθμίσει τα πεπραγμένα του ΣΥΡΙΖΑ συνέχισε με το σχεδιασμό που παρέλαβε, με σημαντικές ωστόσο καθυστερήσεις αφού παρήλθαν σχεδόν επτά χρόνια μέχρι την υπογραφή προ ολίγων ημερών, στο Πολιτιστικό Συνεδριακό Κέντρο Ηρακλείου, της σύμβασης παραχώρησης με την παραχωρησιούχο εταιρεία ΓΕΚ – ΤΕΡΝΑ παρουσία μάλιστα του Πρωθυπουργού.
Η Ν.Δ. αρχίζει να ασχολείται με το πολυπόθητο έργο του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ το 2022 με καθυστέρηση τότε τρεισήμισι ετών. Έτσι, το Δεκέμβριο του 2022 εγκρίνεται το Τεύχος Πρόσκλησης Δεσμευτικών Προσφορών της Β’ Φάσης του Διεθνούς Διαγωνισμού για την ανάθεση της Σύμβασης Παραχώρησης του έργου. Οι σχετικές δηλώσεις των καθ’ ύλην αρμόδιων εκείνης της εποχής έχουν ως εξής: 21 Ιουλίου 2022 Κ. Καραμανλής: «Μετά την έγκριση των περιβαλλοντικών όρων για το μεγάλο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, θα προχωρήσουμε με τις δεσμευτικές προσφορές και μέσα στο 2023 θα ξεκινήσουν και σε αυτό το τμήμα οι εργασίες», 26 Ιουλίου 2022 Γ. Καραγιάννης: «…το μεγάλο κομμάτι της παραχώρησης Χανιά – Ηράκλειο προχωράει στην επόμενη φάση των δεσμευτικών προσφορών, με στόχο να έχουμε δεσμευτικές προσφορές αρχές του 2023», 27 Ιουλίου 2022 Γ. Καραγιάννης: «εντός του 2021 δημοπρατήσαμε, εντός του 2022 στήνονται εργοτάξια και εντός του 2023 θα είναι σε πλήρη ανάπτυξη όλο το έργο», 28 Ιουλίου 2022 Γ. Καραγιάννης: «Για το μεγάλο έργο της παραχώρησης Χανιά – Ηρά-κλειο εγκρίθηκαν οι περιβαλλοντικοί όροι και πλέον προχωρά η Β’ Φάση του Διαγωνισμού όπου προβλέπεται η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών με στόχο μέσα στο 2023 να στηθούν εργοτάξια και σε αυτό το τμήμα», 05 Σεπτεμβρίου 2022 K. Καραμανλής: «Στην τελική ευθεία το Χανιά- Ηράκλειο» και Γ. Καραγιάννης «…πλέον ο διαγωνισμός έχει περάσει στη δεύτερη φάση για την υποβολή δεσμευτικών προσφορών των συμμετεχόντων στη διαγωνιστική διαδικασία μέχρι το τέλος του έτους, ώστε το έργο να συμβασιοποιηθεί εντός του 2023», 31 Οκτωβρίου 2022 Γ. Καραγιάννης: «όσον αφορά το μεγάλο τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, ως τα τέλη Νοεμβρίου θα ξεκινήσει η Β’ Φάση του Διαγωνισμού και στο α’ τρίμηνο του 2023 θα έχουμε προσωρινό ανάδοχο». Οι όποιες δηλώσεις κυβερνητι-κών στελεχών είχαν επικοινωνιακή σκοπιμότητα καθώς εντός του 2023 ούτε προσωρινός ανάδοχος αναδείχθηκε, ούτε εργοτάξια στήθηκαν.
Ακολούθως, ο Πρωθυπουργός: στις 8 Σεπτεμβρίου του 2024 από το βήμα της 88ης Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης, διαβεβαίωνε ότι πριν το τέλος του 2024 θα έχει
υπογραφεί η σχετική σύμβαση παραχώρησης για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο. Πλησιά-ζοντας προς την εκπνοή του 2024 επανέρχεται δηλώνοντας ότι η Κυβέρνηση είναι έτοιμη για να υπογράψει τη σύμβαση τους πρώτους 3 μήνες του 2025, κάτι που επίσης δεν έγινε, οδηγώντας σε νέα υπόσχεση για τον Απρίλιο. Εν τέλει, η σύμβαση παραχώρησης υπεγράφη στις 9 Μαΐου 2025 και, σύμφωνα με τις δηλώσεις του Πρωθυπουργού, αναμένε-ται να ολοκληρωθεί σε βάθος πενταετίας.
Με δεδομένα τα ανωτέρω και σε συνδυασμό με την αναγκαιότητα σε όρους διαφάνειας και πληροφόρησης να λάβουν γνώση οι Κρητικοί των πτυχών εκείνων της σύμβασης παραχώρησης που θα τους επηρεάσει άμεσα
Αιτούμεθα από τον αρμόδιο Υπουργό:
1. Αντίγραφο της υπογραφείσας σύμβασης παραχώρησης για το τμήμα Ηρά-κλειο – Χανιά του ΒΟΑΚ.
2. Αντίγραφο της έκθεσης προσυμβατικού ελέγχου που διενήργησε το Ελεγκτικό Συνέδριο
.
Ο Αιτούντες Βουλευτές
Μαμουλάκης Χάρης
Μεϊκόπουλος Αλέξανδρο