Οι Δάσκαλοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου

Οι Δάσκαλοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου

Οι προσωπικότητες που διαμόρφωσαν τον χαρακτήρα του Βασιλιά των Μακεδόνων

Η ζωή του Μεγάλου Αλεξάνδρου κινείται, εν πολλοίς, μεταξύ της Ιστορίας και του Μύθου. Οποιαδήποτε προσπάθεια να γίνει αντιληπτό το μέγεθος των κατορθωμάτων του, κατά τη διάρκεια της σύντομης βασιλείας του, αφήνει τον μελετητή ενεό. Αυτή ακριβώς η ακτινοβολία τείνει να συσκοτίζει την ανθρώπινη διάσταση του μεγάλου στρατηλάτη, διάσταση που γίνεται αντιληπτή όταν εξεταστούν πλευρές του βίου του που δεν αφορούν άμεσα την μετεωρική του πορεία στο πολιτικό και στρατιωτικό στερέωμα της εποχής. Διάσταση που μαρτυρείται, όταν εξεταστεί ο βασιλιάς της Μακεδονίας ως ένας άνθρωπος, σε διαρκή αλληλεπίδραση με άλλες προσωπικότητες. Και η μελέτη “Οι Δάσκαλοι του Μεγάλου Αλεξάνδρου” εξετάζει, ακριβώς, την αλληλεπίδραση του αυτή, με ανθρώπους που βρίσκονταν σε θέση να του εμφυσήσουν γνώσεις και αξίες.

Ο ερευνητής και πολυγραφότατος συγγραφέας Βαγγέλης Λαδόπουλος, με την παρούσα ιστορική μελέτη, ρίχνει φως στη διάδραση του Αλεξάνδρου με ανθρώπους που έπαιξαν αποφασιστικό ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικότητας τους, εστιάζοντας όχι απλώς στους γονείς του και τον φιλόσοφο Αριστοτέλη, αλλά και με άλλους, λιγότερο γνωστούς στη δημόσια σφαίρα. Το αποτέλεσμα της τεκμηριωμένης και πολύπλευρης έρευνας του συγγραφέα είναι ένα έργο που προσφέρει, με εύληπτο τρόπο, στον αναγνώστη μια σφαιρική, στο βαθμό του εφικτού, εικόνα των παραμέτρων που διαμόρφωσαν το είναι του Μεγάλου Έλληνα.



Συγγραφέας
Βαγγέλης Λαδόπουλος


Όλοι γνωρίζουµε πως ο Μέγας Αλέξανδρος είχε για δάσκαλό του τον φιλόσοφο Αριστοτέλη. Αυτό που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστό, είναι πως ο Σταγειρίτης δεν ήταν ο µοναδικός εκπαιδευτής του µεγάλου στρατηλάτη.

Πολλές και σηµαντικές ήταν οι προσωπικότητες που γαλούχησαν τον µελλοντικό βασιλιά της Μακεδονίας. Ξεκινώντας από την ίδια τη µητέρα του την Ολυµπιάδα, η οποία και µπόλιασε στον γιο της το θρησκευτικό πνεύµα, να αγαπά τους θεούς όπως και να εκτιµά τις µυστηριακές λατρείες της Ανατολής.

Ο δε Φίλιππος, ενίσχυσε τη φιλοµάθεια του γιου του καλώντας στη βασιλική αυλή µια σειρά από σπουδαίους διδασκάλους. Όπως ο Λυσίµαχος από την Ακαρνακία που έθεσε τις βάσεις της ελληνικής παιδείας στον νεαρό Αλέξανδρο. Τη µουσική παιδεία του είχε αναλάβει ο Λεύκιππος ο Λήµνιος. Τα πρώτα µαθηµατικά τα διδάχτηκε από τον Μινεκλή από τη Θράκη που ήταν επίσης µαθητής του Πλάτωνα. Εκπαιδευτής του στην οπλοµαχία αποτέλεσε ο Λαµψάκης. Και φυσικά ο πανεπιστήµονας Αριστοτέλης που διεύρυνε το πνεύµα του.

Το βιβλίο αυτό εξετάζει το άγνωστο εκείνο κεφάλαιο της ζωής του Αλέξανδρου που επιβεβαιώνει πως ο χαρακτήρας ενός ατόµου είναι οι άνθρωποι που τον ενέπνευσαν.

Λίγα λόγια για τον συγγραφέα

Ο Βαγγέλης Λαδόπουλος γεννήθηκε στη Θεσσαλονίκη. Παιδί της Άνω Πόλης, έπαιξε στις γειτονιές της Θεσσαλονίκης, όπου και µεγάλωσε. Τέλειωσε το 7ο Λύκειο, σπούδασε Υποµηχανικός και συνέχισε τις σπουδές του στις Παιδαγωγικές Επιστήµες. Στη συνέχεια, σπούδασε Νηπιαγωγός και ολοκλήρωσε τις σπουδές του µε µεταπτυχιακό «Στις επιστήµες της Αγωγής».
Υπηρέτησε ως δάσκαλος στην Α’θµια εκπαίδευση για 28 έτη. Ως δάσκαλος εργάστηκε σε όλους τους τύπους σχολείων: ολιγοθέσια, πολυθέσια, Α. µ. Ε. Α., ολοήµερο και στη διοίκηση, όπου ασχολήθηκε µε τα ευρωπαϊκά προγράµµατα. Τέλος, υπηρέτησε ως Σχολικός Σύµβουλος στη Χίο. Παρακολούθησε πλήθος συνεδρίων, σεµιναρίων, σε κάποια εκ των οποίων έκανε εισηγήσεις.
Παράλληλα, είναι διαπιστευµένος, εδώ και πολλά έτη ως Εκπαιδευτής Ενηλίκων. Ιδιαιτέρως ασχολήθηκε µε αναλφάβητους, Ροµά, ανήλικες παραβάτες, γυναίκες αποµακρυσµένων και ορεινών περιοχών, και φυλακισµένους. Είχε την τύχη να υπηρετήσει στην κεντρική διοίκηση της Γενικής Γραµµατείας Εκπαίδευσης Ενηλίκων, να ταξιδέψει σε όλη την Ελλάδα και να διοργανώσει εκπαιδευτικές δράσεις, σεµινάρια επιµόρφωσης Εκπαιδευτών Ενηλίκων…
Ιδιαιτέρως σηµαντική θεωρεί την εµπειρία την οποία απέκτησε από τις εκπαιδευτικές δράσεις στο Κατάστηµα Κράτησης Λάρισας (φυλακή ενηλίκων ανδρών). Υπήρξε πρωτεργάτης στον τοµέα αυτό, αρκεί κάποιος να αναλογιστεί πως την εποχή των παρεµβάσεων εκείνων όχι µόνο δεν είχαν ιδρυθεί τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας αλλά ήταν ταµπού η είσοδος εκπαιδευτών στη φυλακή. Στον κοινωνικό – συνδικαλιστικό χώρο υπήρξε συνδικαλιστής, εκλεγµένο µέλος του Ν. T. της ΑΔΕΔΥ για εννέα έτη. Επίσης, υπηρέτησε για µικρό χρονικό διάστηµα ως αντιπρόεδρος του συλλόγου Δασκάλων Λάρισας.
Τέλος, δηµοσίευσε µια σειρά άρθρων εκπαιδευτικού περιεχοµένου στον ηµερήσιο και περιοδικό τύπο, και ασχολήθηκε ως ραδιοφωνικός παραγωγός σε εκποµπή εκπαιδευτικού περιεχοµένου.
Είναι µέλος του Δ. Σ. της Ένωσης Λογοτεχνών Βόρειας Ελλάδας (ΕΛΒΕ).
Έχει δύο  παιδιά, τον Δηµήτριο – Αλέξανδρο και τη Δέσποινα – Ευαγγελία.

Το συγγραφικό του έργο περιλαµβάνει τα:

Δηµήτρια: Ένας θεσµός µέσα στον χρόνο, Α’ εκδ. Βάνιας, 1989, Θεσσαλονίκη.

ΔΗΜΗΤΡΙΑ: Μια Πολιτισµική Διαδροµή στην Ιστορία της Θεσσαλονίκης. Β’ εκδ. συµπληρωµένη, iWrite, 2019, Θεσσαλονίκη.

Αλφαβητάρι (Λειτουργικός Αλφαβητισµός). Εκδ. Γ. Γ. Ε. Ε. /Υπ. Παιδείας. 1990, Αθήνα.

Εκµάθηση της ελληνικής γλώσσας ως δεύτερης. Συλλογικό έργο ερευνητικής οµάδας της Φιλοσοφικής Σχολής του Α. Π. Θ., Εκδ. Γ. Γ. Ε. Ε. /Υπ. Παιδείας, 1991, Αθήνα.

Μια φορά κι έναν καιρό ελπίζαµε στο… όνειρο. Διηγήµατα. Εκδ. Α. Σταµούλη, 2016, Θεσσαλονίκη.

Παράξενο ταξίδι η ζωή. Νουβέλα. Εκδ. Α. Σταµούλη, 2017, Θεσσαλονίκη.

Ίσως… Υπαρξιακό µυθιστόρηµα. Εκδ. Πηγή, 2019, Θεσσαλονίκη.

Γίγνεσθαι και το όν. Νουβέλα. Εκδ. Ηλιαχτίδα, 2021, Αθήνα.


ΕΚΔΟΣΕΙΣ  ΔΑΙΔΑΛΕΟΣ

Κατηγορίες: Αρχαιοσοφία, Λαογραφία, Νους
ISBN 978-618-5298-50-0


Σχολιάστε εδώ