Βασίλης Ταλαμάγκας στο “Π”: Αναπάντητα ερωτηματικά για την κλοπή του αιώνα

Βασίλης Ταλαμάγκας στο “Π”: Αναπάντητα ερωτηματικά για την κλοπή του αιώνα

-Το νήμα που ξετυλίγεται φτάνει στην Ιταλία

Του
ΒΑΣΙΛΗ ΤΑΛΑΜΑΓΚΑ


Στη φυλακή βρίσκεται ήδη ο 49χρονος ελαιοχρωματιστής που κατηγορείται για τη μεγάλη κλοπή στην Εθνική Πινακοθήκη.

Ο κατηγορούμενος, ο οποίος άρπαξε έναν πίνακα του Πικάσο, ένα του Μοντριάν και ένα σκίτσο του Γκουλιέλμο Κάτσια το 2012, εισβάλλοντας στην Εθνική Πινακοθήκη, κατά την απολογία του στον ανακριτή Αθανάσιο Μαρνέρη επανέλαβε ότι δεν είχε σκοπό να πουλήσει τα δύο έργα τέχνης, ούτε στην Ελλάδα ούτε στο εξωτερικό. Όμως οι έμπειροι αστυνομικοί που χειρίζονται την υπόθεση ψάχνουν συνεχώς. Τις τελευταίες ώρες γίνεται επεξεργασία στοιχείων από την Ιταλία.

Το σχέδιο του ζωγράφου Γκουλιέλμο Κάτσια, γνωστού και ως Μονκάλβο (1568 – 1625), που βρισκόταν στην Εθνική Πινακοθήκη, εκλάπη ταυτόχρονα με τα έργα του Πικάσο και του Μοντριάν από τον γνωστό ελαιοχρωματιστή. Φαίνεται όμως πως ο ισχυρισμός του πως κατάστρεψε το έργο τέχνης δεν αληθεύει. Διότι το 2019 ένα παρόμοιο προσχέδιο του ιταλού ζωγράφου –ακριβώς όμοιο, σύμφωνα με τους πραγματογνώμονες, με αυτό που εκλάπη στην Ελλάδα– συμπεριλήφθηκε σε πλειστηριασμό του ιταλικού οίκου Παντολφίνι. Το έργο τελικά αποσύρθηκε από τον πλειστηριασμό έπειτα από κινητοποίηση συλλεκτών, επιστημόνων αλλά και διεθνούς ελεγκτικής αρχής.

Ο ελαιοχρωματιστής και δράστης της κλοπής του αιώνα επικαλείται την αγάπη του για την τέχνη. Αν αυτό ισχύει, πώς δικαιολογείται η δηλωθείσα από τον ίδιο καταστροφή του σχεδίου του Μονκάλβο και μάλιστα μέσα στην τσέπη του, από το γεμάτο αίματα χέρι του, όπως κατέθεσε ο ίδιος;

Αν αληθεύουν οι πληροφορίες, αυτό το σχέδιο υπέστη ολόκληρη επεξεργασία πλαστογράφησης και στη συνέχεια εξήχθη στην Ιταλία, όπου παραλίγο να εκτεθεί και σε πλειστηριασμό.

Από το υπουργείο Πολιτισμού είχε τότε αναφερθεί πως υπήρξε επικοινωνία με την Interpol. Είναι άγνωστη η όποια εξέλιξη.

Ίσως πολλά να φωτιστούν αν αποφασίσει ο ιταλικός οίκος έργων τέχνης Παντολφίνι να πει γιατί απέσυρε το σχέδιο του Μοκάλβο από τους καταλόγους του. Τις επόμενες ημέρες ίσως να αναγκαστεί από διεθνή αρχή. Επίσης, θα είχε ενδιαφέρον μια έρευνα για τους τυχόν πελάτες του οίκου από την Ελλάδα.

Ο ιταλικός οίκος ίσως πρέπει να δώσει απαντήσεις για το πώς προμηθεύτηκε το συγκεκριμένο έργο, καθώς τα ερωτήματα είναι πολλά: Με ποιους ήρθε σε επαφή; Ποιοι έδειξαν ενδιαφέρον;

Μέχρι να απαντηθούν, ο προφυλακισμένος πια ελαιοχρωματιστής φέρεται να δηλώνει ότι δεν είχε συνεργό και ότι δεν προσπάθησε νωρίτερα να παραδώσει τους πίνακες στις αρχές διότι φοβόταν ότι τα ίχνη του πάνω στα έργα τέχνης θα οδηγούσαν στη σύλληψή του.

Ο κατηγορούμενος απολογήθηκε στον ανακριτή για το αδίκημα της διακεκριμένης περίπτωσης κλοπής, κατά συναυτουργία, τετελεσμένη και σε απόπειρα, πραγμάτων καλλιτεχνικής σημασίας που βρίσκονταν σε συλλογή, εκτεθειμένα σε κοινή θέα και σε δημόσιο κτίριο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι η δίωξη αυτή αρχικά είχε ασκηθεί σε βάρος αγνώστων δραστών, ωστόσο μετά τη σύλληψη και ομολογία του κατηγορούμενου η δικογραφία ανασύρθηκε από το αρχείο αγνώστων δραστών.

Ο ανακριτής και ο εισαγγελέας δεν πείστηκαν από τα λεγόμενά του. Το ίδιο δύσπιστοι είναι και οι αξιωματικοί της ΕΛΑΣ που χειρίζονται την υπόθεση.

Άλλωστε σε αυτές τις περιπτώσεις το κουβάρι ξετυλίγεται στην κατηφόρα και είναι μάλλον αδύνατο να σταματήσει.

Το πιο πιθανό είναι να ξετυλιχθεί όλο και να φτάσει στα πόδια κάποιου σημαντικού προσώπου, το πάθος του οποίου για την τέχνη μπορεί να του έχει μειώσει τα αντανακλαστικά για κατοχή προϊόντων εγκλήματος…

Έντυπη έκδοση ΤΟ ΠΑΡΟΝ


Σχολιάστε εδώ