ΟΛΗ ΜΕΡΑ ΟΛΗ ΝΥΧΤΑ: Μία έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση στο πλαίσιο της έρευνας του Onassis AiR

ΟΛΗ ΜΕΡΑ ΟΛΗ ΝΥΧΤΑ: Μία έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση στο πλαίσιο της έρευνας του Onassis AiR

«Λένε πως η πόλη ποτέ δεν κοιμάται, αλλά το ίδιο συμβαίνει και μ’ εμάς. Οι ατελείωτοι ρυθμοί της Αθήνας και η συνεχής της δραστηριότητα κάνουν τα πάντα δυνατά. Όλη μέρα, όλη νύχτα. 24 ώρες το 24ωρο, 7 μέρες τη βδομάδα.»
Απόσπασμα από το βιβλίο «ΟΛΗ ΜΕΡΑ ΟΛΗ ΝΥΧΤΑ», Laure Jaffuel


Δείτε εδώ το πρόμο βίντεο: https://www.youtube.com/watch?v=5FqoU9zohFA&t=40s

Το «ΟΛΗ ΜΕΡΑ ΟΛΗ ΝΥΧΤΑ» είναι μια έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση σε συνεργασία με το DOLCE που δημιούργησε και επιμελήθηκε η Laure Jaffuel, στο πλαίσιο της έρευνας που ξεκίνησε κατά τη διάρκεια του προγράμματος Critical Practices του Onassis AiR, την άνοιξη του 2020. To βιβλίο διερευνά το ζήτημα του δημόσιου χώρου στην Αθήνα σε μια περίοδο που συνέπεσε με τους δύσκολους καιρούς της παγκόσμιας πανδημίας και την απαγόρευση της κυκλοφορίας, οπότε γίνεται ακόμα πιο επιτακτική η ανάγκη να τεθούν ερωτήματα όπως τι αποτελεί δημόσιο χώρο και πώς μπορούμε να ζούμε μαζί στην πόλη.

Το «ΟΛΗ ΜΕΡΑ ΟΛΗ ΝΥΧΤΑ» είναι σαν μια αλληγορία, ένα μετά-αφήγημα, ένα σκηνικό, μια δημόσια εκδήλωση για την οποία κάπου έχουμε ακούσει. Υιοθετώντας εσκεμμένα μια κοινωνική, ποιητική και μυθοπλαστική γλώσσα για τη διερεύνηση ενός κρίσιμου πολιτικού ζητήματος, το βιβλίο προτείνει μια οντολογική προσέγγιση του δημόσιου χώρου και των κοινωνικών κοινών στην πόλη της Αθήνας. Η έκδοση γίνεται αντιληπτή ως μια συλλογική πλατφόρμα που επιδιώκει να εκκινήσει συζητήσεις γύρω από ανοιχτά ερωτήματα που διαρκώς εξελίσσονται. Άλλωστε η ενασχόληση με το ζήτημα του δημόσιου χώρου δεν θα μπορούσε να είναι ένας μονόλογος, «θα έπρεπε να δημιουργεί την αίσθηση ενός φαντασμαγορικού πάρτι».[1]

Η δίγλωσση έκδοση περιλαμβάνει πρωτότυπα κείμενα και σχέδια που δημιουργήθηκαν μέσα από αναθέσεις, αποσπάσματα από συνεντεύξεις που πήρε η Laure Jaffuel στη διάρκεια της έρευνάς της από ανθρώπους της Αθήνας που ασχολούνται ενεργά με το θέμα, καθώς και μια σειρά από αφίσες που προωθούν φανταστικές εκδηλώσεις.

Πιο συγκεκριμένα, το βιβλίο περιλαμβάνει κείμενα και ποιήματα του Tristan Bera (καλλιτέχνη, συγγραφέα και σκηνοθέτη), της Δήμητρας Ιωάννου (συγγραφέα, ποιήτριας και ιδρύτριας του ανεξάρτητου περιοδικού “A Glimpse Of”), του Τάκη Κατσαμπάνη (συγγραφέα), του Barnaby Tydeman (ποιητή, φωτογράφου και καλλιτέχνη), καθώς και έναν πρόλογο γραμμένο από την Όλγα Χατζηδάκη και τη Μαρία-Θάλεια Καρρά (επιμελήτριες και ιδρύτριες του Locus Athens). Τις εικονογραφημένες αφίσες σχεδίασαν οι Marie Jacotey (εικαστικός), Natacha Mankowski (εικαστικός) και η Isabelle Mauduit (σχεδιάστρια εκδόσεων και εικονογράφο). Με την επιμέλεια, την επιλογή και την ανάθεση έργων σε άλλους, το περιεχόμενο αποτελεί μια μορφή συν-γραφής, δίνοντας φωνή σε όλους.

Για την παραγωγή της συγκεκριμένης έκδοσης η Jaffuel χρησιμοποιεί την ίδια μεθοδολογία σχεδιασμού που κανονικά ακολουθεί για τη δημιουργία αντικειμένων, εστιάζοντας στις ενέργειες και όχι στη λειτουργία, δημιουργώντας ένα βιβλίο σαν έναν χώρο, φανταζόμενη τις καταστάσεις που θα δημιουργήσει και τις συναντήσεις που θα προκαλέσει. Όπως ένας αθηναϊκός δρόμος, αυτή η έκδοση λειτουργεί ως ένας πολυεπίπεδος χώρος και μια υβριδική μορφή· ένα ατέλειωτο ποίημα για την πόλη, ένας περίπατος στον δρόμο, ένα υποθετικό πάρτι σε μια γειτονιά, μια κουβέντα με έναν άγνωστο.


Laure Jaffuel

Γεννημένη και μεγαλωμένη στη Μεσογειακή ακτή της Νότιας Γαλλίας, η Laure Jaffuel είναι Γαλλίδα designer με έδρα την Αθήνα. Το ενδιαφέρον της εστιάζει στο πλαίσιο μέσα στο οποίο παρουσιάζεται το έργο της και πιο συγκεκριμένα στον σχεδιασμό και την κατασκευή καταστάσεων που λειτουργούν ως περιβάλλοντα για τα αντικείμενα που δημιουργεί.  Σε διάλογο με άλλους καλλιτέχνες, designers, Djs, αρχιτέκτονες κτλ. παράγει χώρους, δρώμενα, καταστάσεις, ηχητικά έργα, αντικείμενα, πάρτυ και σκηνογραφίες που αναδεικνύουν τη δημιουργική ενέργεια του συλλογικού μέσα από τη σύγκλιση διαφορετικών πρακτικών. Στην πρακτική της δίνει ιδιαίτερη σημασία στη χειροποίητη και τοπική παραγωγή και στους τεχνίτες και χρησιμοποιεί τα μικρά εργαστήρια, τη γνώση και τα υλικά που βρίσκονται στο άμεσο περιβάλλον της. Στο παρελθόν έχει συνεργαστεί με διάφορους οργανισμούς, όπως το Centre Pompidou, Communitism, Mille Formes Art Center, De School Club, St-Étienne Design Biennale, Andrea Crews και το Sandberg Institute, μεταξύ άλλων. Την περίοδο 2019-20 συμμετείχε στο πρόγραμμα Critical Practices του Onassis AiR.

Onassis AiR | Ίδρυμα Ωνάση
Το Onassis AiR είναι μια πρωτοβουλία του Ιδρύματος Ωνάση, αποτέλεσμα της συνεργασίας δύο πυλώνων του Ιδρύματος, του Onassis Culture & του Onassis Education. Με αποστολή του την πρόσβαση όσο το δυνατόν περισσότερων ανθρώπων στα αγαθά της υγείας, της παιδείας και του πολιτισμού, το Ίδρυμα Ωνάση υποστηρίζει διαχρονικά την εκπαίδευση, με 7.000 υποτροφίες για διδακτορικές και μεταπτυχιακές σπουδές στην Ελλάδα και το εξωτερικό, σε διάφορα ερευνητικά πεδία, επενδύοντας σε κάθε άνθρωπο που σκέφτεται με περιέργεια. Ταυτόχρονα, πάνω από 1.000 καλλιτέχνες που απελευθερώνουν τις δυνάμεις τους έχουν ήδη τη στήριξη του Ιδρύματος Ωνάση λαμβάνοντας υποτροφία. Επίσης, 60 και πλέον παραγωγές της Στέγης ταξιδεύουν στο εξωτερικό, παρουσιάζοντας την Ελλάδα σε όλο τον κόσμο, στην καλύτερη εκδοχή της. Ένα ανήσυχο Ίδρυμα, που στηρίζει τις ανάγκες των καλλιτεχνών στο επόμενο επίπεδο, εγκαινίασε πριν 2 χρόνια και συνεχίζει το πρόγραμμα Onassis AiR (Artists-in-Residence).
https://www.onassis.org/el/initiatives/onassis-future/residencies/onassis-air

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Σύλληψη και επιμέλεια έκδοσης: Laure Jaffuel
Εκδότης: Ίδρυμα Ωνάση
Σχεδιασμός: Εκδόσεις DOLCE
Κείμενα: Tristan Bera, Τάκης Κατσαμπάνης, locus athens, Laure Jaffuel
Ποιήματα: Δήμητρα Ιωάννου, Barnaby Tydeman
Φωτογραφίες: Laure Jaffuel
Εικονογράφηση (Αφίσες): Marie Jacotey, Natacha Mankowski, Isabelle Mauduit
Promo video: Ρόννυ Σκεύης

Η έκδοση είναι διαθέσιμη σε επιλεγμένα βιβλιοπωλεία στην Ελλάδα και το εξωτερικό.


[1] Απόσπασμα από το άρθρο “TAZ” (beautifultrouble.org) του John Jordan, ιδρυτή του κινήματος “Reclaim the Street”

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σχολιάστε εδώ