Το Παρίσι στις «φλόγες»: Τι είναι τα «κίτρινα γιλέκα» και γιατί εξεγέρθηκαν κατά του Μακρόν
Το κίτρινο γιλέκο, το οποίο οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να έχουν στο αυτοκίνητό τους σε περίπτωση ανάγκης, έχει μετατραπεί σε σύμβολο διαμαρτυρίας, αλλά και αναγνώρισης.
Καθώς πρόκειται για ένα κίνημα που ξεκίνησε αυθόρμητα από τα social media στις αρχές του Νοέμβρη και φούντωσε χωρίς να έχει αναδείξει μέχρι στιγμής έναν αρχηγό αλλά και δεν καθοδηγείται ούτε από τα κόμματα ούτε από τα συνδικάτα, το κίτρινο γιλέκο είναι το βασικό στοιχείο αναγνώρισης.
Το σύνθημα έχει ήδη δοθεί, όσοι οδηγοί συμμετέχουν στις διαμαρτυρίας έχουν το κίτρινο γιλέκο σε περίοπτη θέση στο παρμπρίζ του αυτοκινήτου τους. Όσοι πολίτες κινητοποιούνται μοιράζοντας ενημερωτικά φυλλάδια στους δρόμους ή συμμετέχουν στις διαδηλώσεις, φορούν όλοι κίτρινα γιλέκα. Πολλοί είναι περήφανοι για τα φυλλάδια που έχουν τυπώσει με δική τους πρωτοβουλία συμμετέχοντας οικονομικά, θεωρώντας ότι έτσι αποφεύγουν την όποια χειραγώγηση από κόμματα ή συνδικάτα.
Η παγίδα του ντίζελ
Από την αρχή του 2018 ξεκίνησε η γκρίνια κατά των αυξήσεων στα καύσιμα. Μέσα σ’ ένα χρόνο οι αυξήσεις έφθασαν : +23% για το ντίζελ, +15% για την αμόλυβδη βενζίνη.
Βέβαια οι αυξήσεις, οφείλονται εν μέρει στην αύξηση της τιμής του πετρελαίου, στις οποίες όμως προστίθενται οι συνεχείς αυξήσεις της φορολογίας.
Προβάλλοντας το θέμα της προστασίας του περιβάλλοντος μέσω της μείωσης της χρήσης του ντίζελ, η κυβέρνηση επεδίωξε καταρχάς μέσω της φορολόγησης του ντίζελ, τη σύγκλιση στις τιμές στην αντλία με τη σούπερ αμόλυβδη.
Η σύγκλιση θα μπορούσε να είχε επιτευχθεί με τη μείωση της αμόλυβδης, φώναξαν πολλοί. Αντ’ αυτού η κυβέρνηση αιφνιδίασε τελευταία αυξάνοντας συγχρόνως και επιπλέον και την τιμή της αμόλυβδης.
Έτσι από τον προσεχή Ιανουάριο, στο όνομα της οικολογίας, η αμόλυβδη θα αυξηθεί κατά 4 λεπτά ανά λίτρο, το δε ντίζελ κατά 7 λεπτά ανά λίτρο.
Σύμφωνα μάλιστα με τις προβλέψεις, η τιμή του ντίζελ το 2021 θα φθάσει το 1,60/λίτρο ξεπερνώντας την τιμή της αμόλυβδης (1,59), το δε 2022 οι τιμές θα φθάσουν το 1,67 και 1,64 αντίστοιχα.
Το πρόβλημα των Γάλλων είναι ότι «για δεκαετίες οι εκάστοτε κυβερνήσεις ωθούσαν τους πολίτες να αγοράζουν ντίζελ αυτοκίνητα» όπως εξηγεί ο Φλαβιέν Νεβί οικονομολόγος και δήμαρχος του Σεμπαζά στην Ωβέρνη.
Πριν από 10ετία μάλιστα έδιναν και μια έξτρα βοήθεια, ένα είδος επιταγής, για την αγορά ντίζελ με συνέπεια τα ντίζελ αυτοκίνητα να καλύπτουν κατά το 2012, το 73% των πωλήσεων.
«Σήμερα με τις αυξήσεις οι οδηγοί νιώθουν παγιδευμένοι» λέει ο Νεβί, «20 εκατομμύρια ντίζελ αυτοκίνητα κυκλοφορούν καθημερινά, τα οποία έχουν ήδη χάσει την αξία τους, εάν θελήσουν να τα πωλήσουν. Παράλληλα ιδιαίτερα στην ύπαιθρο, δεν υπάρχουν εναλλακτικές λύσεις. Και είναι ωραία να μιλάμε για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα τα οποία έχουν ακόμα πολλά προβλήματα και κυρίως είναι ανύπαρκτα τα σημεία φόρτισης των μπαταριών, ιδιαίτερα στην περιφέρεια» υπογράμμισε ο Φ.Νεβί.
Χαμένη εμπιστοσύνη
Αντικρούοντας το κύμα διαμαρτυρίας των πολιτών για το θέμα, κατά την περιοδεία του στην επαρχία της Λωρραίνης την περασμένη εβδομάδα, ο Εμανουέλ Μακρόν είχε δηλώσει : «προτιμώ τη φορολόγηση των καύσιμων από τη φορολόγηση της εργασίας» και προσθέσει δείχνοντας άκαμπτος : «αποδέχομαι πλήρως την ευθύνη για τις αυξήσεις».
Το κίνημα των κίτρινων γιλέκων που γεννήθηκε από τη βάση χωρίς πολιτικά κόμματα ή συνδικάτα, μαρτυρά τη σφοδρή επιθυμία του γαλλικού λαού να συμμετέχει στις αποφάσεις ή τουλάχιστον να έχει το αίσθημα ότι οι μεγάλες επιλογές ξεκινούν από τη βάση. Ήταν άλλωστε η υπόσχεση του Ε. Μακρόν, όταν μιλούσε για εμπιστοσύνη στην τοπική αυτοδιοίκηση, στους τοπικούς παράγοντες και φορείς. Η ιδέα όμως αυτή ήλθε σε πλήρη αντίθεση με τον αυστηρά κάθετο τρόπο στη λήψη αποφάσεων που εφάρμοσε ο E. Μακρόν με την ανάληψη της εξουσίας. Έτσι σήμερα έχει χαθεί ένα μεγάλο μέρος της εμπιστοσύνης.
Έχοντας παραγκωνίσει τους ενδιάμεσους τοπικούς παράγοντες ο Γάλλος πρόεδρος βρίσκεται σήμερα κατ’ ευθείαν αντιμέτωπος «με την πρώτη ύλη του εύπλαστου λαϊκού θυμού», που αποτελεί και για τον ίδιο παγίδα από την οποία πλέον είναι αδύνατο να ξεφύγει.
Άλλωστε, σύμφωνα με τις σφυγμομετρήσεις, 80% των Γάλλων υποστηρίζουν τα «κίτρινα γιλέκα», τα οποία επιχειρούν από πλευράς τους να οργανωθούν ώστε να μπορέσουν να εκπροσωπηθούν. Μια πρώτη προσπάθεια με 8 εκπροσώπους από διάφορες περιοχές δεν μπόρεσε να ορθοποδήσει. Μια δεύτερη προσπάθεια επιχειρείται εκ νέου με κάλεσμα που υπογράφουν 10 «κίτρινα γιλέκα» μέσω της κυριακάτικης εφημερίδας Journal du Dimanche. Αυτοπροσδιορίζονται ως «Ελεύθερα κίτρινα γιλέκα» εξηγώντας ότι είναι «ενεργοί πολίτες που αποτελούν μια τίμια εκπροσώπηση της Γαλλίας η οποία υποφέρει και αισθάνεται εγκαταλειμμένη», σύμφωνα με το ΑΠΕ-ΜΠΕ.
«Είτε είναι λίγες είτε πολλές χιλιάδες, είτε καταφέρουν είτε όχι να μπλοκάρουν την χώρα, τα κίτρινα γιλέκα έχουν νικήσει», σχολίαζε η εφημερίδα Le Parisien πριν μερικές εβδομάδες. «Υπενθύμισαν στους ηγέτες μας ότι η οικολογική φορολογία είναι προορισμένη να αποτύχει εάν αγνοεί την καθημερινότητα εκείνων που προτίθεται να βοηθήσει». «Ο Εμανουέλ Μακρόν βρίσκεται σε πολύ δύσκολη θέση απέναντι στον μέσο Γάλλο που δεν αισθάνεται ότι ο Μακρόν συμπάσχει μαζί του. Ενσαρκώνει ένα είδος παρισινής, κοινωνικής και πνευματικής ελίτ», δηλώνει αναλυτής του ινστιτούτου δημοσκοπήσεων Polling/Vox.
Τι ζητούν τα «Ελεύθερα κίτρινα γιλέκα»
Το άνοιγμα μιας γενικής συζήτησης για τη φορολογία και τα κοινωνικά θέματα.
Τη μελέτη των δυνατοτήτων μετακίνησης στην περιφερειακή Γαλλία με τη διοργάνωση συζητήσεων σε κάθε περιοχή.
Τη διοργάνωση τακτικών δημοψηφισμάτων για τους μεγάλους κοινωνικούς προσανατολισμούς της χώρας.
Την υιοθέτηση του αναλογικού εκλογικού συστήματος ώστε να εκπροσωπείται σωστότερα ο λαός στο Κοινοβούλιο.
Επιπλέον, άμεσα και χωρίς προϋποθέσεις ζητούν:
Το πάγωμα των φόρων στα καύσιμα και την ακύρωση της επιπλέον επιβάρυνσης στους τεχνικούς ελέγχους των αυτοκινήτων.
Κάνουν τέλος ένα νέο άνοιγμα διάλογου με την κυβέρνηση καταλήγοντας ότι επιθυμούν «μια γρήγορη συμφωνία για να ανακτήσει η οικονομία τη δύναμή της πριν από τις γιορτές». Και σημειώνουν ότι «είναι στη διάθεση του πρωθυπουργού για μια πρώτη συνάντηση».
Ρεπορταζ του cnn.gr