Π. Παυλόπουλος: Δικαίωμά μας η επέκταση της αιγιαλίτιδας

Π. Παυλόπουλος: Δικαίωμά μας η επέκταση της αιγιαλίτιδας

-Απάντηση του Προέδρου της Δημοκρατίας στην τουρκική προκλητικότητα
-Δεν υπάρχουν γκρίζες ζώνες

Στη Μυτιλήνη, με την ευκαιρία του εορτασμού της 106ης επετείου της απελευθέρωσης της Λέσβου από τον τουρκικό ζυγό -στις 8 Νοεμβρίου 1912-, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας κ. Προκόπης Παυλόπουλος, κατά τη διάρκεια του γεύματος που παρέθεσε προς τιμήν του ο δήμαρχος κ. Γαληνός, προχώρησε σε μια κίνηση ύψιστου εθνικού συμβολισμού.

Συγκεκριμένα συμπύκνωσε, για πρώτη φορά, το διεθνές και το ευρωπαϊκό δίκαιο που πρέπει να διέπει τις ελληνοτουρκικές σχέσεις, δίνοντας έτσι ολοκληρωμένη απάντηση στην τουρκική προκλητικότητα.

Προηγουμένως, ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας είχε διαφωνήσει ρητώς με την ακραία θέση του Επιτρόπου Διεύρυνσης της Ευρωπαϊκής Ένωσης Γιοχάνες Χαν, περί διακοπής των ενταξιακών διαπραγματεύσεων με την Τουρκία. Αντιθέτως, ο κ. Προκόπης Παυλόπουλος τόνισε ότι οι διαπραγματεύσεις πρέπει να συνεχισθούν, υπό τον όρο ότι η Τουρκία σέβεται στο ακέραιο το διεθνές και το ευρωπαϊκό δίκαιο και επ’ αυτού ο Πρόεδρος της Δημοκρατίας τόνισε με σημασία:

«Σήμερα, η Ελλάδα, χώρα εκ φύσεως φιλειρηνική, επιδιώκει τη φιλία και τη συνεργασία με όλους τους γείτονές της, καθώς είναι βεβαία ότι μόνον έτσι μπορεί να υπάρξει σταθερότητα στην ευρύτερη περιοχή και να εξασφαλισθεί η ευημερία και η πρόοδος όλων των λαών που κατοικούν σ’ αυτήν.

Για την επίτευξη αυτού του σκοπού, διαμηνύουμε προς κάθε γείτονα χώρα, και ιδίως προς τη φίλη και γείτονα Τουρκία, ότι βάση της φιλίας και της καλής γειτονίας μας, καθώς και της ευρωπαϊκής της προοπτικής -την οποία ευνοούμε ειλικρινώς- είναι η πλήρης και πιστή τήρηση του διεθνούς και του ευρωπαϊκού δικαίου στο σύνολό τους. Τούτο, άλλωστε, συνιστά και θέση της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Υπό τ’ ανωτέρω δεδομένα, για την Ελλάδα και την Ευρωπαϊκή Ένωση, και σύμφωνα με το διεθνές δίκαιο, δεν υφίστανται αμφισβητήσεις και, πολύ περισσότερο, γκρίζες ζώνες σε ό,τι αφορά τα σύνορά μας -άρα και τα θαλάσσια- με τις γειτονικές μας χώρες, κατά συνέπεια δε και με την Τουρκία. Επιπλέον, και πάντοτε μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, η Ελλάδα έχει το αναφαίρετο δικαίωμα της επέκτασης της αιγιαλίτιδας ζώνης της όποτε το κρίνει σκόπιμο και με τον θεσμικό τρόπο που κρίνει πρόσφορο.

Υπενθυμίζω, για πολλοστή φορά, ότι η συγκεκριμένη νομική βάση του διεθνούς δικαίου, που τεκμηριώνει την κατά τ’ ανωτέρω σαφήνεια του καθορισμού και των θαλάσσιων συνόρων μας -επέκεινα δε και του καθορισμού της ΑΟΖ- συμπυκνώνεται στις εξής, κυρίως, Συνθήκες:
Πρώτον, στη Συνθήκη της Λωζάννης του 1923. Με βάση τη Συνθήκη αυτή, η οποία δεν αναθεωρείται, ούτε επικαιροποιείται, επιπλέον δε είναι πλήρης και δεν αφήνει κενά ερμηνείας, τα θαλάσσια σύνορά μας στο Αιγαίο είναι σαφώς καθορισμένα, δίχως περιθώρια οιασδήποτε αμφισβήτησης. Επαναλαμβάνω, λοιπόν, ότι δεν υπάρχουν γκρίζες ζώνες στο Αιγαίο και όσοι τις επινοούν επιδεικνύουν και άγνοια αλλά και έλλειψη σεβασμού του διεθνούς δικαίου.

Δεύτερον, στη Συνθήκη των Παρισίων του 1947, η οποία αφορά το καθεστώς της παραχώρησης των Δωδεκανήσων στην Ελλάδα.

Συγκεκριμένα, το καθεστώς της τελικής παραχώρησης των Δωδεκανήσων στην Ελλάδα διέπεται από τις διατάξεις της Συνθήκης Ειρήνης των Παρισίων (Απρίλιος του 1947) μεταξύ των Συμμάχων, νικητών του Β’ Παγκόσμιου Πολέμου, και της Ιταλίας. Ιδιαίτερη σημασία, εντός αυτού του θεσμικού πλαισίου, έχουν οι διατάξεις του άρθρου 14 της ως άνω Συνθήκης, σύμφωνα με τις οποίες: ‘‘1. Η Ιταλία εκχωρεί εις την Ελλάδα εν πλήρει κυριαρχία τας νήσους της Δωδεκανήσου τας κατωτέρω απαριθμουμένας, ήτοι: Αστυπάλαιαν, Ρόδον, Χάλκην, Κάρπαθον, Κάσον, Τήλον, Νίσυρον, Κάλυμνον, Λέρον, Πάτμον, Λιψόν, Σύμην, Κω και Καστελλόριζον ως και τας παρακειμένας νησίδας. 2. Αι ανωτέρω νήσοι θα αποστρατιωτικοποιηθώσι και θα παραμείνουν αποστρατιωτικοποιημέναι’’. Είναι προφανές, λοιπόν, ότι η διατύπωση της παραγράφου 1 του άρθρου 14 της Συνθήκης Ειρήνης των Παρισίων είναι τόσο σαφής, ώστε να μην αφήνει οιοδήποτε περιθώριο ως προς την ουσία και την έκταση της κυριαρχίας της Ελλάδος και της Ευρωπαϊκής Ένωσης επί των Δωδεκανήσων.

Ειδικότερα:
• Η κυριαρχία αυτή είναι ‘‘πλήρης’’, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι ουδέναν περιορισμό επιδέχεται κατά την άσκησή της. Το δε περιεχόμενο της ‘‘πλήρους’’ κυριαρχίας προσδιορίζεται, ως προς τα Δωδεκάνησα, με βάση τους κανόνες του ισχύοντος Ελληνικού Συντάγματος περί κυριαρχίας, καθώς και με βάση τις περί κυριαρχίας των κρατών-μελών διατάξεις, ιδίως του άρθρου 4 παρ. 2 της Συνθήκης της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΣυνθΕΕ), δοθέντος ότι η Ελλάδα είναι κράτος-μέλος της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Οιαδήποτε αμφισβήτηση της ερμηνείας των διατάξεων της παραγράφου 1 του άρθρου 14 της Συνθήκης Ειρήνης των Παρισίων συνιστά, αυτοθρόως, παραβίαση του διεθνούς και του ευρωπαϊκού δικαίου.

• Η κυριαρχία της Ελλάδος, με την ως άνω έννοια, εκτείνεται όχι μόνον εφ’ όλων των νήσων που αναφέρονται ρητώς στην παράγραφο 1 του άρθρου 14 της Συνθήκης Ειρήνης των Παρισίων, αλλά, σύμφωνα με την κατηγορηματική διατύπωση της κατά τ’ ανωτέρω παραγράφου, και επί των ‘‘παρακειμένων νησίδων’’ στο σύνολό τους. Επειδή δε οι διατάξεις αυτές ουδεμία διάκριση κάνουν εν προκειμένω, η διατύπωσή τους καταλαμβάνει τις κάθε είδους ‘‘παρακείμενες νησίδες’’, ανεξαρτήτως μεγέθους τους ή άλλου χαρακτηριστικού τους (π.χ., κατοικημένες ή μη). Υπό το πρίσμα αυτό είναι προφανές, όπως ήδη επισήμανα, πως και στην περιοχή της Δωδεκανήσου δεν είναι νοητές, από πλευράς Διεθνούς Δικαίου, γκρίζες ζώνες, αναφορικά με την έκταση και το περιεχόμενο της ελληνικής και ευρωπαϊκής κυριαρχίας επ’ αυτής.

Επιπροσθέτως, υπενθυμίζουμε και το αυτονόητο δικαίωμα της Ελλάδας, κατά τις διατάξεις του άρθρου 51 του Καταστατικού Χάρτη του ΟΗΕ περί προληπτικής νόμιμης άμυνας, να τα θωρακίζει αμυντικά εναντίον κάθε επιβουλής, με όλα τα διαθέσιμα μέσα, όταν και εφόσον το κρίνει σκόπιμο.

Τρίτον, στη Συνθήκη του Montego Bay του 1982, διά της οποίας κωδικοποιήθηκε το Διεθνές Δίκαιο της Θάλασσας σε νέο συμβατικό κείμενο, υπό την αιγίδα του Οργανισμού Ηνωμένων Εθνών. Και ναι μεν η Τουρκία δεν έχει προσχωρήσει στη Σύμβαση του Montego Bay, πλην όμως -και πάντα κατά τη νομολογία του Διεθνούς Δικαστηρίου της Χάγης- επειδή η Σύμβαση αυτή έχει υιοθετηθεί από πολύ μεγάλο αριθμό κρατών, παράγει γενικώς παραδεδεγμένους κανόνες του διεθνούς δικαίου, οι οποίοι είναι δεσμευτικοί για κάθε κράτος, άρα και για την Τουρκία».


Σχολιάστε εδώ