Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΩΡΑΛΗΣ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΕ ΣΤΟ 4ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΕΣΕΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Ο ΔΗΜΑΡΧΟΣ ΠΕΙΡΑΙΑ ΓΙΑΝΝΗΣ ΜΩΡΑΛΗΣ ΣΥΜΜΕΤΕΙΧΕ ΣΤΟ 4ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ ΤΗΣ ΕΣΕΕ ΓΙΑ ΤΗΝ ΜΙΚΡΟΜΕΣΑΙΑ ΕΠΙΧΕΙΡΗΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ

Δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης, συμμετείχε στο 4ο Συνέδριο της ΕΣΕΕ με τίτλο: «Μικρομεσαία Επιχειρηματικότητα-ο μεγάλος πρωταγωνιστής της ανάπτυξης», που πραγματοποιήθηκε σήμερα στο ξενοδοχείο Metropolitan.

Ο κ. Μώραλης,  πραγματοποίησε ομιλία και συμμετείχε σε διάλογο,  στην  θεματική ενότητα «Τοπική Αυτοδιοίκηση και Μικρομεσαία Επιχειρηματικότητα: Η περίπτωση των Open – malls”, μαζί με τον Περιφερειάρχη Θεσσαλίας κ. Κώστα Αγοραστό, τον Αντιπεριφερειάρχη Πειραιά κ. Γιώργο Γαβρίλη, την Ειδική Γραμματέα ΕΣΠΑ κα Ευγενία Φωτονιάτα και τον Γεν. Γραμματέα Εμπορίου κ. Δημήτρη Αυλωνίτη. 

Εισαγωγικά ο Δήμαρχος Πειραιά κ. Γιάννης Μώραλης, τόνισε:

«Είναι προφανές ότι η μικρομεσαία επιχειρηματικότητα επηρεάστηκε καταλυτικά από την κρίση,  καθώς η ραγδαία μείωση της εσωτερικής ζήτησης έπληξε τις τοπικές παραδοσιακές αγορές των πόλεων, με συνέπειες τη μείωση της επισκεψιμότητας στα τοπικά καταστήματα από τους καταναλωτές, τη μείωση του κύκλου εργασιών, το κλείσιμο καταστημάτων και την έκρηξη της ανεργίας.

Όμως, η τοπική μικρομεσαία επιχειρηματικότητα βάλλεται ακόμη περισσότερο από το γεγονός ότι οι καταναλωτές, στρέφονται για τις αγορές τους ολοένα και περισσότερο προς τα οργανωμένα εμπορικά κέντρα (shopping malls), τα οποία αυξάνουν το μερίδιο αγοράς τους, αλλά και τους κύκλους εργασιών των φιλοξενούμενων καταστημάτων τους εν μέσω κρίσης.

Η προτίμηση των καταναλωτών στα οργανωμένα εμπορικά κέντρα έναντι των παραδοσιακών αγορών,  έχει συγκεκριμένες αιτίες, μεταξύ των οποίων περιλαμβάνονται παράμετροι όπως η άνετη στάθμευση, η καθαριότητα, η ασφάλεια, η δυνατότητα διεξαγωγής αγορών μαζί με τα παιδιά χωρίς προβλήματα, ο συνδυασμός αγορών και διασκέδασης για όλη την οικογένεια και πολλές άλλες.

Στο σημείο αυτό ακριβώς αποσκοπεί η στρατηγική των Ανοικτών Εμπορικών Κέντρων (Open Malls), ένας πρωτοποριακός θεσμός που ξεκίνησε με πρωτοβουλία της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας,  σε συνεργασία τόσο με τον Εμπορικό Σύλλογο Πειραιώς, όσο και με άλλους τρεις Εμπορικούς Συλλόγους, αυτούς της Θεσσαλονίκης, της Πάτρας και της Αλεξανδρούπολης.

Τα Ανοικτά Εμπορικά Κέντρα μπορούν να διαμορφώσουν το πεδίο για την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας των μικρομεσαίων επιχειρήσεων, γεγονός κεφαλαιώδους σημασίας,  καθώς παρέχει χιλιάδες θέσεις εργασίας στους δύσκολους καιρούς που διανύουμε. Επίσης, τα Ανοικτά Εμπορικά Κέντρα,  τονώνουν τη φυσιογνωμία των κέντρων των πόλεων, καθώς ενισχύουν την τοπική οικονομία,  δίνοντας παράλληλα ζωή στην πόλη και στους δημόσιους χώρους, με πολλαπλές θετικές συνέπειες που υπερβαίνουν μια στενή οικονομική σκοπιά.

Βέβαια, για να γίνουν τα παραπάνω και να στεφτεί  με επιτυχία το εγχείρημα των Ανοιχτών Κέντρων Εμπορίου, βασικότατη προϋπόθεση είναι να μπορούμε να έχουμε πόλεις καθαρές και όχι με τόνους σκουπιδιών εν μέσω τουριστικής περιόδου με ευθύνη τρίτων και όχι των Δήμων,  πρέπει να μπορούμε να προχωράμε σε αστικές αναπλάσεις χωρίς τον «μπαμπούλα» της αρχαιολογίας, των νεότερων Μνημείων ή του κανονισμού περί διατηρητέων,  που εμποδίζουν ουσιαστικά ή στην καλύτερη περίπτωση καθυστερούν απελπιστικά την οποιαδήποτε παρέμβαση.

Θα πρέπει επίσης να μπορεί το κράτος και όσοι έχουν την ευθύνη,  να αντιμετωπίσουν με αποτελεσματικότητα το παραεμπόριο σε κάθε μορφή του, γιατί είναι αν μη τι άλλο αστείο να μιλάμε για καθορισμένα Ανοιχτά Κέντρα Εμπορίου, προκειμένου να στηριχθεί η μικρομεσαία επιχείρηση και στα όρια των Κέντρων Εμπορίου να λειτουργούν καθημερινά,  ανεξέλεγκτα ανοιχτά κέντρα παραεμπορίου.

Θα πρέπει τέλος όταν σχεδιάζουμε ως τοπική αυτοδιοίκηση την οργάνωση των πόλεων μας, να έχουμε ασφαλή χρονοδιαγράμματα για τα έργα της κεντρικής διοίκησης και όχι να βρισκόμαστε προ συνεχόμενων τρομακτικών καθυστερήσεων, ειδικά όταν αυτές,  όπως συμβαίνει στον Δήμο του Πειραιά, λειτουργούν απολύτως ανασταλτικά σε κάθε προσπάθεια που κάνουμε, είτε για τη στήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων είτε για την γενικότερη ανάπτυξη του Πειραιά».

Ο κ. Μώραλης, απαντώντας σε ερωτήματα  του ακροατηρίου, ανέφερε τα ακόλουθα:

Ανάδειξη του Πειραιά σε επιχειρηματικότουριστικόναυτιλιακό και εμπορικό προορισμό

«Τα τελευταία 3 χρόνια ο Δήμος Πειραιά δουλεύει συστηματικά για τη διαμόρφωση των απαραίτητων προϋποθέσεων,  για να αλλάξει η φυσιογνωμία της πόλης, να μπει με δυναμισμό στο διεθνές προσκήνιο και να αποτελέσει ελκυστικό προορισμό για κατοίκους, επισκέπτες, επιχειρήσεις και επενδύσεις. Ο Δήμος Πειραιά προσανατολίζει όλες του τις δυνάμεις στην ανάδειξη του Πειραιά ως επιχειρηματικού, τουριστικού, ναυτιλιακού και εμπορικού προορισμού, διεθνούς αναγνωρισιμότητας και εμβέλειας, με ενεργειακή, περιβαλλοντική και κοινωνική προστιθέμενη αξία για τους κατοίκους, τους εργαζόμενους και τους επισκέπτες.

Γι αυτόν τον σκοπό ο Δήμος,  έχει ξεκινήσει μια συστηματική προσπάθεια για την αξιοποίηση των ευκαιριών και των δυνατοτήτων που διαθέτει ο Πειραιάς,  ώστε να μετατραπεί σε μια σύγχρονη και δυναμικά αναπτυσσόμενη πόλη,  με έμφαση στην υποστήριξη της πειραιώτικης μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας. Η αναμενόμενη επέκταση της εμπορικής και επιβατικής δραστηριότητας του λιμανιού λόγω της ιδιωτικοποίησης, η τόνωση της τουριστικής κίνησης λόγω της αναβάθμισης της κρουαζιέρας και τα έργα υποδομής όπως η επέκταση των μέσων σταθερής τροχιάς (Μετρό, Τραμ) στην πόλη,  διαμορφώνουν ευνοϊκές προϋποθέσεις για επιχειρηματική και οικονομική αναβάθμιση σε πολλούς τομείς. Για την αξιοποίηση και την πολλαπλασιαστική επίδραση των παραπάνω ευκαιριών στην πόλη,  ο Δήμος Πειραιά έχει εκπονήσει μια ολοκληρωμένη στρατηγική για την αλλαγή της φυσιογνωμίας της πόλης,  στηριζόμενος σε σύγχρονα εργαλεία αναπτυξιακού σχεδιασμού και αξιοποίησης πόρων.

 Στο πλαίσιο του εν λόγω σχεδιασμού,  περιλαμβάνεται η πολυδιάστατη ενίσχυση της ιδέας του Ανοικτού Εμπορικού Κέντρου με σειρά παρεμβάσεων,  όπως info kiosk, για πληροφόρηση των καταναλωτών και μεγάλοι χάρτες της πόλης σε τρία κεντρικά σημεία,  με αποτύπωση της αρχικά οριοθετημένης περιοχής. Περιλαμβάνονται επίσης παρεμβάσεις όπως: φωτισμός, καλλωπισμός, καθαριότητα, διασφάλιση πρόσβασης ΑμεΑ, σήμανση ειδικών χώρων φορτοεκφόρτωσης και χρήση των τουριστικών τρένων ως μέσων προβολής του.

 Είναι προσωπική μου πεποίθηση ότι η επιτυχία του Ανοικτού Εμπορικού Κέντρου στον Πειραιά,  θα είναι πολλαπλά ευεργετική για την πόλη του Πειραιά, καθώς θα αναβαθμίσει την εικόνα της πόλης, θα ενισχύσει την τοπική αγορά,  προσελκύοντας επισκέπτες από την ευρύτερη περιοχή και τις γειτονικές πόλεις, ενώ θα αποτελέσει πόλο έλξης για τους τουρίστες».

Τρόπος χρηματοδότησης του σχεδίου

 «Στρατηγική στόχευση του Δήμου είναι η άντληση και βέλτιστη αξιοποίηση ευρωπαϊκών πόρων. Για αυτό τον σκοπό,  ο Δήμος Πειραιά επέλεξε το εργαλείο της “Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης” ως το πλέον κατάλληλο για τη ολιστική και διαρθρωτική ανάπτυξη της πόλης. Πρόκειται για ένα από τα πλέον σύγχρονα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά εργαλεία, που παρέχουν μια συνεκτική και λειτουργική στρατηγική για την υλοποίηση αναπτυξιακών έργων υποδομής, έναν συνεκτικό και μακροπρόθεσμο σχεδιασμό με παρεμβάσεις ισχυρού αστικού, οικονομικού και κοινωνικού αντίκτυπου. Η ΟΧΕ του Πειραιά αναδείχθηκε πρώτη σε ανταγωνιστική διαδικασία που διεξήγαγε η Περιφέρεια Αττικής διασφαλίζοντας 80 εκατομμύρια ευρώ για τον Πειραιά,  εκ των οποίων 28 εκατομμύρια,  αφορούν την ενίσχυση της επιχειρηματικότητας με δράσεις προώθησης της καινοτομίας και τεχνολογιών ΤΠΕ στο τοπικό οικονομικό κύκλωμα και πολλαπλής υποστήριξης της μικρομεσαίας επιχειρηματικότητας.

Επιπρόσθετα, στο πλαίσιο ενίσχυσης της επιχειρηματικότητας το υπουργείο Οικονομίας και Ανάπτυξης έχει στα «σκαριά» έξι προγράμματα με συνολικό προϋπολογισμό περί τα 290 εκατ. ευρώ, στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ 2014-2020 μεταξύ των οποίων είναι και η «Ενίσχυση εμπορικών περιοχών μικρών και μεσαίων πόλεων -Δράση ενίσχυσης της δημιουργίας Open Malls». Σκοπός του προγράμματος, ύψους 50 εκατ. ευρώ, είναι η συνεργασία εμπορικών συλλόγων με Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΟΤΑ Α’ βαθμού) για την ενίσχυση και τόνωση της οικονομικής δραστηριότητας που αναπτύσσεται σε εμπορικές περιοχές των Δήμων και ειδικότερα σε περιοχές, που διαθέτουν σημαντικούς τουριστικούς και πολιτιστικούς πόρους, όπως ο Πειραιάς. Στο πλαίσιο του έργου θα υλοποιηθεί ένα σύνολο συνεκτικών και αλληλένδετων παρεμβάσεων Δήμων και Εμπορικών Συλλόγων/Επιμελητηρίων,  με στόχο την αναβάθμιση της λειτουργικότητας και της αισθητικής του δημόσιου χώρου και την οργάνωση της οικονομικής δραστηριότητας, με υιοθέτηση και χρήση εφαρμογών έξυπνης πόλης».


Σχολιάστε εδώ