ΑΝΟΧΥΡΩΤΗ ΠΟΛΙΤΕΙΑ προωθεί και ανοχύρωτη Παιδεία

Δεν μας προκαλούν κατάπληξη οι ταυτόσημες θέσεις των δύο μεγάλων κομμάτων που διεκδικούν την εξουσία για την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος. ΝΔ και ΠΑΣΟΚ συμπλέουν στην αναθεώρηση έτσι ώστε «να παρέχεται η δυνατότητα σύστασης ΑΕΙ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα από ΝΠΔΔ και από ιδιώτες» (από την πρόταση αναθεώρησης του άρθρου 16 του ΠΑΣΟΚ). Ο χαρακτηρισμός των ιδιωτικών ΑΕΙ ως νομικών προσώπων «μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα» έχει σκοπό να χρυσώσει το χάπι για να το καταπιεί ευκολότερα ο λαός και η εκπαιδευτική κοινότητα.

Η πολιτική του νεοφιλελευθερισμού είναι ξεκάθαρη. Όποια υπηρεσία μπορεί να πουλιέται σαν εμπόρευμα στο πλαίσιο της αγοραίας οικονομίας πρέπει να παράγεται και να προσφέρεται από τον ιδιωτικό τομέα με κέρδος. Η αναθεώρηση του άρθρου 16 αυτήν τη νεοφιλελεύθερη επιταγή ικανοποιεί. Και γι’ αυτό και τα δύο κόμματα συμπλέουν. Ίδια συμφέροντα υπηρετούν και ίδιες εντολές διεκπεραιώνουν.

Έτσι το πρόβλημα της εκπαίδευσης αποβάλλει τον εθνικό του χαρακτήρα και με την αναθεώρηση προσλαμβάνει ξαφνικά οικονομικό και μάλιστα ταξικό χαρακτήρα. Αυτοί που έχουν χρήματα των γονέων τους θα πληρώνουν και θα παίρνουν τα πτυχία τους «αβρόχοις ποσί», ενώ οι άλλοι, οι πολλοί και εξαθλιωμένοι θα γίνονται αντικείμενο εκμετάλλευσης, λαμβάνοντας μια υποβαθμισμένη και ελλιπή εκπαίδευση από εγκαταλειμμένα επίτηδες κρατικά πανεπιστήμια. Αυτό το απλό και αυτονόητο επιδιώκουν και τα δύο κόμματα με την αναθεώρηση του άρθρου 16 του Συντάγματος. Και ο στόχος είναι ολοφάνερος.

Πολλούς αιώνες τώρα, οι φτωχοί βιοπαλαιστές αγωνίστηκαν σκληρά για να πετύχουν να θεσμοθετηθεί για όλα τα παιδιά, πλουσίων και φτωχών, η δωρεάν παιδεία, δηλαδή το δικαίωμα στη μόρφωση που παρέχεται δωρεάν από κρατικά εκπαιδευτικά ιδρύματα που λειτουργούν με τους κανόνες που θεσπίζει η πολιτεία. Ονειρεύτηκαν την απόκτηση από τα παιδιά σοφίας, αρετής και προκοπής υπό την εγγύηση του κράτους. Για την οικοδόμηση μιας καλύτερης και περισσότερο ισορροπημένης κοινωνίας. Καταστρέφοντας λοιπόν τη δημόσια εκπαίδευση ξαναγυρίζουμε πίσω στα σκοτεινά και απολίτιστα εκείνα χρόνια όπου τα παιδιά των πλουσίων οικογενειών πλήρωναν και σπούδαζαν, ενώ των φτωχών μετατρέπονταν σε αντικείμενο εκμετάλλευσης. Και σήμερα τα πράγματα θα είναι χειρότερα. Τα παιδιά των πλουσίων δεν θα πληρώνουν και θα σπουδάζουν, απλώς θα πληρώνουν και θα παίρνουν πτυχίο από τα ιδιωτικά, τάχα μη κερδοσκοπικά ΑΕΙ. Είχα ελπίσει ότι το σοσιαλιστικό ΠΑΣΟΚ θα ήταν υπέρμαχο της δωρεάν παιδείας, που στη χώρα μας την έφερε ο παππούς του σημερινού προέδρου του ΠΑΣΟΚ, ο Γεώργιος Παπανδρέου ο πρεσβύτερος, και τη διατήρησε και ο πατέρας του, ο αείμνηστος ιδρυτής του ΠΑΣΟΚ, που ανάστησε τη δημοκρατική παράταξη, ο Ανδρέας Παπανδρέου. Μάταιες ελπίδες. Ο σημερινός πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ, μετά από παλινωδίες διαβεβαιώνει όλους τους ανησυχούντες ότι δεν πρέπει να ανησυχούν, καθώς σίγουρα το άρθρο 16 θα αναθεωρηθεί. Και έτσι επανήλθε στην αρχική του θέση, που για λόγους πολιτικής σκοπιμότητας την είχε για λίγες μέρες εγκαταλείψει. Και μας είχε γεμίσει με ελπίδες.

Ας δούμε όμως και την οικονομική πλευρά του θέματος που ενθουσιάζει τους πάσης φύσεως «επενδυτές» που τάχα φιλοδοξούν να προσφέρουν εκπαίδευση ανωτάτης βαθμίδας. Σύμφωνα με τα στοιχεία σχετικής μελέτης του Συνδέσμου Ελληνικών Κολεγίων, σήμερα στα ιδιωτικά κολέγια φοιτούν 20.000 παιδιά περίπου και στα δημόσια ΑΕΙ και ΤΕΙ φοιτούν 400.000 παιδιά. Υπολογίζουν ότι στα πρώτα χρόνια της μετονομασίας τους «σε πανεπιστήμια» θα φοιτούν 50.000 παιδιά που κάθε έτος θα αυξάνονται. Και τα ετήσια δίδακτρα θα είναι γύρω στις 10.000 ευρώ ανά φοιτητή, δηλαδή τα ετήσια έσοδα των αναβαθμισμένων κολεγίων θα φτάνουν στα 10.000 Χ 50.000 φοιτητές = 500.000.000 ευρώ που θα αφαιρούνται από τους οικογενειακούς προϋπολογισμούς. Ποιος μεροκαματιάρης θα μπορεί να ξοδεύει 1.000 ευρώ τον μήνα μόνο για δίδακτρα για να σπουδάσει το παιδί του; Άρα τα ιδιωτικά «πανεπιστήμια» ιδρύονται για να απαλλαγούν τα πλουσιόπαιδα από το άγχος των εισαγωγικών εξετάσεων και μετά και των πτυχιακών εξετάσεων. Και όλα αυτά τα κέρδη δεν θα πηγαίνουν στους επενδυτές; Η μελέτη του Συνδέσμου Ελληνικών Κολεγίων υπολογίζει το κόστος της επένδυσης για την ίδρυση ενός ιδιωτικού «πανεπιστημίου» δυναμικότητας εκπαίδευσης 3.000 φοιτητών, στα 50.000.000 ευρώ. Συνεπώς ένα τέτοιο εκπαιδευτικό ίδρυμα θα έχει ετήσια έσοδα 30.000.000 ευρώ (3.000 φοιτητές Χ 10.000 ευρώ δίδακτρα = 30.000.000 ευρώ). Ποιος επενδυτής θα θελήσει για λόγους φιλανθρωπίας να δαπανήσει π.χ. 50 εκατομμύρια ευρώ για να δημιουργήσει ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα; Πώς θα εξυπηρετηθεί αυτή η επένδυση; Σύντομα ο νομοθέτης, Νεοδημοκράτης ή ΠΑΣΟΚος υπουργός, πιεζόμενος από τους ενδιαφερόμενους θα «κατανοήσει» το δίκαιο του αιτήματός τους και με νόμο θα απαλείψει τη δέσμευση τα ιδιωτικά τάχα πανεπιστήμια να λειτουργούν σαν μη κερδοσκοπικά. Και γνωρίζουμε πόσο εύκολα ψηφίζονται οι «νόμοι του μεσονυχτίου» από τους καταπονημένους πλέον θαυμαστές!

Κάτω από τις συνθήκες αυτές θα ανοίξει σύντομα στην Ελλάδα μια εύρωστη αγορά αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ για ιδιωτικές εκπαιδευτικές επιχειρήσεις. Και ασφαλώς αυτό είναι το ζητούμενο από τους εμπόρους της εκπαίδευσης, από τους βουτηγμένους στη διαπλοκή κομματικούς μηχανισμούς και από τους πλούσιους γονιούς. Όσο για την τύχη των δημόσιων πανεπιστημίων, αυτή προβλέπω ότι θα είναι ζοφερή. Σαν κρατικά ιδρύματα ανωτάτης εκπαίδευσης και με την περιορισμένη οικονομική συνδρομή από το κράτος θα μαραζώσουν, γιατί δεν θα μπορέσουν να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό των ιδιωτικών, κερδοσκοπικών πλέον, ιδρυμάτων. Η υποβάθμιση των κρατικών πανεπιστημίων είναι εσκεμμένη ενέργεια για την κατάργηση της δωρεάν παιδείας, αρχής γενομένης από την ανώτατη εκπαίδευση. Και τελικά δεν αποκλείεται σε λίγα χρόνια να αρχίσουν να τεμαχίζονται το Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Αριστοτέλειο για να μπορούν να πουληθούν πιο εύκολα. Πρώτα πρέπει να καταρρεύσουν για να δικαιολογηθεί η ιδιωτικοποίησή τους, όπως έγινε με τις ΔΕΚΟ. Αυτή είναι η οικονομική πλευρά. Ας δούμε όμως και την εκπαιδευτική πλευρά της ίδρυσης ιδιωτικών πανεπιστημίων, με παράλληλη λειτουργία κρατικών. Τα χάλια της εκπαίδευσης, πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και ιδιωτικής επαγγελματικής παιδείας (ΙΕΚ κ.λπ.), είναι γνωστά. Κομματισμός ακόμα και στα δημοτικά σχολεία, έλλειψη πειθαρχίας σε δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια και κάθε έννοιας σεβασμού στους δασκάλους και καθηγητές, κινητά τηλέφωνα, τρανζιστοράκια και ναρκωτικά κυκλοφορούν μέσα στα σχολεία και χρησιμοποιούνται στις ώρες του μαθήματος και αντί για εκπαίδευση στην αρετή και τη σοφία, οι μαθητές διδάσκονται αντικοινωνική και εγκληματική συμπεριφορά (βιασμοί, ναρκωτικά κ.ά.) κάτω από τα απαθή βλέμματα του διδακτικού προσωπικού, που δείχνει να φοβάται να τιμωρήσει παραδειγματικά τους λίγους, ακόμη, μαθητές που παρεκτρέπονται. Για τα χάλια της παιδείας βοά το πανελλήνιο. Και οι γνωστοί παραθυράκηδες των καναλιών δεν μας λένε τίποτε γι’ αυτά. Εκείνο που τους πειράζει είναι μερικά απομεινάρια ελληνοχριστιανικής αγωγής που ευτυχώς παραμένουν ακόμη στα σχολεία μας, σε μια προσπάθεια να σπρώξουν τα παιδιά στον δρόμο της αρετής. Και αυτά τα απομεινάρια θέλουν να τα εξοστρακίσουν για να ενταφιαστεί οριστικά η αρετή από τη νεολαία. Τους κατ’ επάγγελμα ή επ’ ευκαιρία παραθυράκηδες των καναλιών τούς πειράζει η πρωινή προσευχή στα σχολεία, ο εκκλησιασμός των μαθητών και ξεχνάνε ότι η ελληνοχριστιανική παράδοση είναι που συγκράτησε το έθνος μας σε στιγμές χαλεπές. Δεν τους πειράζουν ούτε τα ναρκωτικά ούτε η βία και η ασυδοσία στα σχολεία ούτε η στρέβλωση της ιστορίας μας που συστηματικά επιχειρούν μερικοί τάχα προοδευτικοί «ειδήμονες» περί τα εκπαιδευτικά. Όσο για σοφία, γνωρίζουμε το υψηλό επίπεδο ημιμάθειας των τελειόφοιτων των λυκείων. Για την οποία φυσικά δεν φταίνε μόνο οι μαθητές.

Και η κυβέρνηση, που ασφαλώς κληρονόμησε αυτά τα χάλια των σχολείων μας από τις κυβερνήσεις του ΠΑΣΟΚ που δημιούργησαν την ανοχύρωτη από αρετή και σοφία παιδεία, αντί να ξεκινήσει τις μεταρρυθμίσεις από τη βασική εκπαίδευση θέλησε να κατεδαφίσει τη δημόσια δωρεάν ανώτατη εκπαίδευση με την αναθεώρηση του άρθρου 16. Και να καταστήσει και την ανώτατη εκπαίδευση «εμπόρευμα» προς πώληση από τους «επενδυτές». Μας διαβεβαιώνει η κυβέρνηση ότι με νόμο θα θεσπίσει αυστηρό πλαίσιο αναγνώρισης και λειτουργίας των ιδιωτικών «πανεπιστημίων». Ποιος αφελής υπάρχει που μπορεί να πιστέψει ότι πραγματικά μπορεί να τύχει σεβασμού και εφαρμογής ένας νόμος που θα περιορίζει μέσα σε αυστηρό πλαίσιο τη δράση των επενδυτών-ιδιοκτητών ιδιωτικών «πανεπιστημίων». Κανένα ιδιωτικό πανεπιστήμιο υψηλού επιπέδου δεν θα ιδρυθεί. Απλώς θα πάρουν τον τίτλο μερικές επαγγελματικές σχολές μεταλυκειακής κλίμακας που θα τον εκμεταλλεύονται άγρια. Η κυβέρνηση παραδίδει ανοχύρωτη την παιδεία σε ορισμένους για να τη νέμονται με τη σύμφωνη γνώμη του «σοσιαλιστικού» ΠΑΣΟΚ.

Το άρθρο 16 δεν χρειάζεται αναθεώρηση, όπως δεν χρειάζεται γενικότερα η αναθεώρηση του Συντάγματος. Το Σύνταγμα είναι που φταίει για το σημερινό ζοφερό τοπίο που επικρατεί και για την άθλια καθημερινότητα του έλληνα πολίτη; Το Σύνταγμα φταίει για τη διαφθορά και τη διαπλοκή; Το Σύνταγμα φταίει που ο οποιοσδήποτε κρατούμενος μπορεί να παίρνει το καπελάκι του και να το σκάει από τη φυλακή, ακόμη και με ελικόπτερο; Το Σύνταγμα φταίει που οι διάφορες ανεξάρτητες αρχές είναι αόμματες; Το Σύνταγμα φταίει για τα πάσης μορφής κυκλώματα που δρουν ανενόχλητα; Το Σύνταγμα δεν χρειάζεται αναθεώρηση, κύριε Καραμανλή. Αναθεώρηση χρειάζεται η πολιτική της κυβέρνησής σας. Αναθεώρηση ασφαλώς χρειάζεται και η συμπεριφορά ολόκληρου του πολιτικού φάσματος της χώρας μας.


Σχολιάστε εδώ