Ασφυκτιά η αγορά, υποφέρουν οι έμποροι, ξεγλιστρά ο Γιώτης!

Ένα ακόμη τεράστιο σε έκταση πολυκατάστημα -αυτή τη φορά στον τομέα των ηλεκτρικών, ηλεκτρονικών ειδών, της μουσικής κ.λπ.- άνοιξε στην αγορά της Θεσσαλονίκης.

Η διεκδίκηση μιας ακόμη λεόντειας μερίδας από την ήδη ασφυκτιούσα αγορά προκάλεσε αναστάτωση στους παραδοσιακούς ανταγωνιστές του κλάδου, οι οποίοι βλέπουν την «πίτα» να περιορίζεται δραματικά τα τελευταία χρόνια.

Το ακριβό ευρώ, η τουλάχιστον «τσιγκούνικη» εισοδηματική πολιτική, η ανυπαρξία έργων και επενδυτικών προγραμμάτων, καθώς και η οικονομική κρίση που μαστίζει κλάδους ολόκληρους στην πόλη, οδηγώντας στην ανεργία μεγάλα τμήματα του πληθυσμού (οι κατασκευαστικές εταιρείες παραπαίουν, οι παραδοσιακά υγιείς κλάδοι της κλωστοϋφαντουργίας και του καπνού φθίνουν και πολλές βιομηχανίες ψάχνουν ευκαιρίες μετεγκατάστασής τους στις γειτονικές χώρες), δημιουργούν ασφυκτική κατάσταση στην αγορά.

Οι καταναλωτές δεν έχουν λεφτά και κατά συνέπεια ο συνολικός τζίρος μειώνεται δραματικά.

Σαν να μην έφταναν αυτά, έχουμε την πρωτοφανή είσοδο εμπορικών κολοσσών της αλλοδαπής, που έρχονται για να πάρουν το δικό τους κομμάτι από την ήδη περιορισμένη πίτα, οδηγώντας σε απόγνωση τον παραδοσιακό εμπορικό κόσμο της πόλης.

Για την πλήρη περιγραφή του μεγέθους του προβλήματος θα πρέπει να επισημανθούν δύο ακόμη στοιχεία:

• Πρώτον, το γεγονός ότι τα τελευταία χρόνια τα μόνα ποσά που επενδύθηκαν στην πόλη αφορούν εμπορικά πολυκαταστήματα. Ούτε βιομηχανίες, ούτε μεγάλα έργα, ούτε ενίσχυση της μικρομεσαίας επιχειρηματικής δραστηριότητας υπήρξαν. Μόνο μεγάλα εμπορικά κέντρα και διεθνείς αλυσίδες του εμπορίου, που ήρθαν στην πόλη «όχι για να κερδίσουν από την αύξηση της πίτας, αλλά για να πάρουν από τα μετρημένα» (ΙΚΕΑ, Πράκτικερ, Κόντινεντ, Καρφούρ, Εμπορικά Κέντρα Κόσμος, Απολλώνια Πολιτεία, Σίτι Γκέιτ κ.ά.)

• Δεύτερον, ότι με δέλεαρ τις νέες θέσεις εργασίας και ασήμαντα ανταλλάγματα (από το «στείλτε μας, κύριε τάδε, μερικά βιογραφικά δικών σας ανθρώπων που θέλουν δουλειά» μέχρι το «σας διαθέτουμε μια-δυο γωνιές στο εμπορικό κέντρο» κ.λπ.), οι ξένοι κολοσσοί εξασφαλίζουν ευνοϊκότατες ρυθμίσεις από το κράτος και τους δημόσιους φορείς. Επενδύουν εκτός πόλης -σε φτηνή δηλαδή γη- αφού παίρνουν διευκολύνσεις σε πολεοδομικά θέματα (ειδικές ρυθμίσεις), σε ωράριο λειτουργίας, καθώς και σε τεχνικά έργα και υποδομές (διαμορφώσεις εισόδων-εξόδων, υδροδότηση, τάχιστες αδειοδοτήσεις κ.λπ.).

Η κρίση των τελευταίων μηνών έκανε τον κόμπο να φτάσει στο χτένι. Έτσι, το άνοιγμα ενός τεράστιου καταστήματος της μεγαλύτερης αλυσίδας εμπορίας ηλεκτρικών και λοιπών ειδών δεν ήταν δυνατόν να «χωνευτεί» από τον ήδη «τσαλακωμένο» εμπορικό κόσμο της πόλης.

Η επιθετική διαφήμιση του γερμανικού οίκου: «Η Θεσσαλονίκη είναι ακριβή πόλη» (γι’ αυτό ερχόμαστε εμείς για να την κάνουμε φτηνή…) έδωσε αφορμή για αντιδράσεις από τον εμπορικό σύλλογο. Κατέθεσαν λοιπόν ασφαλιστικά μέτρα, ζητώντας να αποσυρθούν οι αφίσες που κατέκλυσαν την πόλη και να σταματήσει η μετάδοση των παρόμοιου περιεχομένου διαφημιστικών σποτ.

Οι αφίσες και τα σποτάκια αποσύρθηκαν, αλλά ο σχετικός ντόρος που έγινε και τα -πληρωμένα άραγε;- δημοσιεύματα σε όλες τις τοπικές εφημερίδες κέντρισαν το ενδιαφέρον του κοινού. Το αποτέλεσμα ήταν από τις 8 το πρωί της Πέμπτης (άκου, εγκαίνια στις 8 το πρωί!), να δημιουργηθεί κυριολεκτικά το αδιαχώρητο με χιλιάδες Νεοέλληνες που έτρεχαν να… αρπάξουν την ευκαιρία.

• Το… γέλιο της υπόθεσης δεν θα μπορούσε φυσικά να σχετίζεται με άλλον από τον νομάρχη Παναγιώτη Ψωμιάδη. Ο Γιώτης αποδέχθηκε με ευχαρίστηση την πρόσκληση να κόψει την κορδέλα του καταστήματος. Ωστόσο, η πίεση που δέχθηκε από τον εμπορικό σύλλογο τον υποχρέωσε να αλλάξει ρότα και με δημόσια επιστολή του να καταγγείλει τη διαφημιστική καμπάνια της εταιρείας και να καταλήξει λέγοντας: «Ματαιώνω την παρουσία μου στα εγκαίνια του εμπορικού σας κέντρου και ζητώ από την πλευρά σας, ως ελάχιστη ένδειξη σεβασμού προς τον εμπορικό κόσμο της Θεσσαλονίκης, την έγγραφη δημόσια κατάθεση της συγγνώμης σας, καθώς και την άμεση απόσυρση αυτών των προσβλητικών και παραπλανητικών διαφημιστικών σας καταχωρήσεων».

Το περίεργο -για όσους δεν γνωρίζουν τη συνταγή «και με τον αστυφύλαξ και με τον χωροφύλαξ»- είναι πως τα εγκαίνια δεν τα έκανε ο Ψωμιάδης, αλλά ο… εκπρόσωπός του, αντινομάρχης Εμπορίου κ. Τσαμασλής.


Σχολιάστε εδώ