Οι νέες αλλαγές στο λύκειο βλάπτουν σοβαρά την Παιδεία

Του
ΝΙΚΟΥ ΠΑΠΑΧΡΗΣΤΟΥ
Προέδρου του ΔΣ της ΟΛΜΕ


Οι πρόσφατες εξαγγελίες επαναφέρουν στο προσκήνιο το σύστημα πρόσβασης στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Ο σημερινός υπουργός Παιδείας δεν είναι ο πρώτος που επιχειρεί να αφήσει το στίγμα του στον χώρο της εκπαίδευσης, αλλάζοντας για άλλη μία φορά το εξεταστικό σύστημα πρόσβασης στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ. Δεν αντιλαμβάνεται ότι άλλα είναι τα σημαντικότερα προβλήματα που ταλανίζουν τη δημόσια εκπαίδευση. Οι προτεινόμενες αλλαγές το μόνο που πετυχαίνουν είναι η αύξηση της ανησυχίας των μαθητών και των γονέων.

Το ΔΣ της ΟΛΜΕ δεν είναι αντίθετο στις αλλαγές που προάγουν τη δημόσια εκπαίδευση. Δυστυχώς, όμως, το προτεινόμενο σχέδιο κινείται στην εντελώς αντίθετη κατεύθυνση.

Οι εκπαιδευτικοί πιστεύουν ότι το λύκειο πρέπει να διατηρήσει τον αυτόνομο μορφωτικό του χαρακτήρα. Είναι βαθύτατη πεποίθηση μας ότι και στο λύκειο πρέπει να επικρατούν τα μαθήματα Γενικής Παιδείας. Με το προτεινόμενο σχέδιο επιδιώκεται η πρόωρη εξειδίκευση. Η Τρίτη Λυκείου, κατά δήλωση του ιδίου του υπουργού, γίνεται προπαρασκευαστικό έτος και υποτάσσεται πλήρως στις επιταγές του εξεταστικού συστήματος. Τα περισσότερα μαθήματα Γενικής Παιδείας εξοβελίζονται από την Τρίτη Λυκείου.

Οι πανελλαδικές εξετάσεις, ενώ είχε εξαγγελθεί ότι θα καταργηθούν, αντικαθίστανται από διπλές εξετάσεις, μία σε περιφερειακό επίπεδο και μία σε πανελλαδικό. Η βαθμολογία του απολυτηρίου της Τρίτης Λυκείου προσμετράται για την εισαγωγή στα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ, μέτρο που θα γιγαντώσει την ήδη έμφυτη βαθμοθηρία των ελλήνων μαθητών. Είναι βέβαιο ότι οι καθηγητές θα υποστούν αφόρητη πίεση από γονείς και μαθητές προκειμένου να δώσουν την ανώτερη δυνατή βαθμολογία.

Η προσμέτρηση του βαθμού του απολυτηρίου για την εισαγωγή στην τριτοβάθμια εκπαίδευση δεν είναι καινούριο μέτρο. Εφαρμόστηκε τη δεκαετία του ’80 και μάλιστα αφορούσε και τις τρεις τάξεις του Λυκείου (5% η Α’ Λυκείου, 8% η Β’ Λυκείου, 12% η Γ’ Λυκείου και 75% οι Πανελλαδικές Εξετάσεις). Το σύστημα αυτό οδήγησε στη δραματική αύξηση των αριστούχων σύμφωνα με έρευνα του Κέντρου Εκπαιδευτικής Έρευνας (ΚΕΕ) και φυσικά καταργήθηκε. Είναι ενδεικτικό το γεγονός ότι τη δεκαετία του ’80 αυξήθηκαν οι αριστούχοι κατά 96% σε σχέση με την προηγούμενη δεκαετία. Άρα αποδεικνύεται ότι ο υπουργός Παιδείας επαναφέρει στο προσκήνιο ένα σύστημα που δοκιμάστηκε και απέτυχε.

Εξίσου προβληματική είναι η διάταξη που προβλέπει τη θέσπιση εξετάσεων σε επίπεδο ομάδων σχολείων (π.χ. σε επίπεδο δήμου ή επαρχίας). Με το σύστημα αυτό οι καθηγητές που είναι υπεύθυνοι για τα θέματα είναι γνωστοί στην τοπική κοινωνία, με ό,τι αυτό συνεπάγεται. Δεν θα πρέπει να παραγνωρίζουμε και το αίσθημα της συμπάθειας που έχουν οι καθηγητές για τους εξεταζόμενους μαθητές τους.

Το ΔΣ της ΟΛΜΕ δεν διαφωνεί στη θεσμοθέτηση ενός νέου συστήματος επιλογής για τα ΑΕΙ και τα ΤΕΙ, το οποίο θα είναι εξίσου αδιάβλητο και αξιοκρατικό με το υφιστάμενο σύστημα και θα θεραπεύει τις παθογένειές του. Όμως πολύ φοβόμαστε ότι το νέο σύστημα θα είναι λιγότερο αξιόπιστο και αξιοκρατικό και περισσότερο υποκειμενικό. Είναι λοιπόν προφανές ότι δεν μπορούμε να αποδεχτούμε το σχέδιο του υπουργού Παιδείας και θα αγωνιστούμε για να μην εφαρμοστεί.


Σχολιάστε εδώ