Ένας αλλιώτικος Καρυοθραύστης

Ένας αλλιώτικος Καρυοθραύστης

Σάββατο 16 και Κυριακή 17 Δεκεμβρίου, 20.30
Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης


Η δική μας χριστουγεννιάτικη μαγεία έχει ένα μυστικό συστατικό… Τις ευχές που πραγματοποιούνται! Γι αυτό κι εμείς, στην Κρατική Ορχήστρα Αθηνών σε συνεργασία με τους 1895 Cinematic Creations, ζωγραφίσαμε και ζωντανέψαμε έναν «αλλιώτικο Καρυοθραύστη». Δημιουργήσαμε ένα ασπρόμαυρο όνειρο πασπαλισμένο με πολλή αγάπη και πολύχρωμες νότες. Ας βουτήξουμε λοιπόν στο σύμπαν της Κλάρας, η οποία βοηθά τον Καρυοθραύστη της να νικήσει τον κακό ποντικοβασιλιά και να μεταμορφωθεί σε γοητευτικό πρίγκιπα. Ας την ακολουθήσουμε στο ονειρικό του κάστρο υπό τους ήχους της αξεπέραστης μουσικής του Πιότρ Ίλιτς Τσαϊκόφσκι που πάντα θα μαγεύει μικρά και μεγάλα παιδιά!

Για την ιστορία

Στις αρχές του 1891 το Θέατρο Μαριίνσκι της Αγ. Πετρούπολης παρήγγειλε στον Τσαϊκόφσκι ένα νέο μπαλέτο. Το προτεινόμενο θέμα του μπαλέτου ήταν το γνωστό παραμύθι του μεγάλου Γερμανού συγγραφέα (και συνθέτη) E.T.A. Χόφμαν (1776 – 1822) Ο Καρυοθραύστης και ο βασιλιάς των ποντικιών (1816), αλλά πιο συγκεκριμένα στην ελαφρώς μεταγενέστερη εκδοχή του από τον Αλέξανδρο Δουμά, πατέρα, Histoire d’ un casse-noisette («Ιστορία ενός καρυοθραύστη») του 1844.

Το μπαλέτο ανοίγει με μία ανάλαφρη, σύντομη εισαγωγή, στην οποία ο συνθέτης αξιοποιεί από τα έγχορδα μόνο τα βιολιά και τις βιόλες (τα βιολοντσέλα και τα κοντραμπάσα σιγούν), επιτυγχάνοντας έτσι μία κρυστάλλινη μουσική διαύγεια που με τη σειρά της δημιουργεί μία ατμόσφαιρα παραμυθιού.

Στη δεύτερη πράξη μεταφερόμαστε για λίγο στο βασίλειο της Βασίλισσας του Χιονιού και κατόπιν στο βασίλειο των ζαχαρωτών. Ακολουθεί μία σειρά χορών: ο περήφανος ισπανικός, ο μελαγχολικός αραβικός, ο χιουμοριστικός κινεζικός, ο νευρώδης ρωσικός, καθώς και ένας ποιμενικός χορός τριών παιδικών πνευστών οργάνων (που στην ορχήστρα αποδίδουν τα φλάουτα). Ακολουθεί το περιβόητο Βαλς των λουλουδιών, ίσως το πιο εμπνευσμένο από όλα τα βαλς του Τσαϊκόφσκι, ο οποίος αγαπώντας ιδιαίτερα τον χορό αυτό τον χρησιμοποιούσε ουκ ολίγες φορές σε συνθέσεις του. Η Νεράιδα-Ζαχαρωτό και ο πρίγκιπας χορεύουν ένα αισθησιακό pas de deux, τμήμα του οποίου είναι και ο διάσημος χορός της Νεράιδας, ο οποίος έχει αξιοσημείωτη θέση στην ιστορία της μουσικής λόγω της δεσπόζουσας παρουσίας της τσελέστας μέσα στην ορχήστρα. [Η τσελέστα είχε επινοηθεί από το Γάλλο Ωγκύστ Μυστέλ το 1886 και ο Τσαϊκόφσκι την είχε γνωρίσει περνώντας από το Παρίσι καθοδόν προς τις Η.Π.Α. το 1891. Ο ξεχωριστός ήχος του οργάνου αυτού, προσέφερε στον συνθέτη μία ιδεώδη λύση στον προβληματισμό του για την κατάλληλη ηχοχρωματική απόδοση της νεράιδας-ζαχαρωτού. Έτσι μόλις επέστρεψε στη Ρωσία, ζήτησε από τον εκδότη του να παραγγείλει μία τσελέστα για να τη χρησιμοποιήσει στον Καρυοθραύστη, ζητώντας του μάλιστα να κρατήσει απόλυτη μυστικότητα σχετικά με την παραγγελία, ώστε να είναι εκείνος ο πρώτος που θα τη χρησιμοποιήσει στη Ρωσία!] Μετά από ένα πληθωρικό τελευταίο βαλς, η Κλάρα ξυπνά στο κρεβάτι της έχοντας στο πλάι της τον Καρυοθραύστη που της είχε δώσει ο νονός της.

Στη σκιά της ιστορίας…

Η πρόταση για τη σύνθεση του Καρυοθραύστη, έγινε σε μία όχι και τόσο ευνοϊκή χρονική συγκυρία για τον Τσαϊκόφσκι, ο οποίος πέραν του ότι δεν ενθουσιάστηκε ιδιαίτερα από το θέμα, περνούσε έτσι κι αλλιώς μία βαθιά υπαρξιακή κρίση αμφισβήτησης των ικανοτήτων και της φαντασίας του ως συνθέτη. Παρόλα αυτά, αποδέχτηκε την πρόταση και άρχισε να δουλεύει πάνω στο μπαλέτο. Πολύ σύντομα αναγκάστηκε να διακόψει την εργασία του, αναχωρώντας για περιοδεία στις ΗΠΑ. Όταν γύρισε στην πατρίδα, συνέχισε να εργάζεται πάνω στον Καρυοθραύστη, που ολοκληρώθηκε την άνοιξη του 1892. Το δίπρακτο μπαλέτο είχε ξεκινήσει να χορογραφείται από τον θρυλικό Μαριύς Πετιπά αλλά λόγω ασθενείας του, τη χορογραφία ολοκλήρωσε ο Λεβ Ιβανόφ. Το γενικό ενδιαφέρον και η αγάπη για τον Καρυοθραύστη και η ταύτισή του με τον εορτασμό των Χριστουγέννων ουσιαστικά ξεκίνησαν με σημαντικά ανεβάσματά του σε Ευρώπη και Αμερική από τη δεκαετία του 1930 και ύστερα. Παράλληλα, η συμφωνική σουίτα που σχηματοποίησε ο συνθέτης από το μπαλέτο ακολούθησε και ακολουθεί τη δική της λαμπρή διαδρομή στις αίθουσες συναυλιών, αφού εμπεριέχει τις πλέον αξιομνημόνευτες μελωδίες του έργου.

ΠΙΟΤΡ ΙΛΙΤΣ ΤΣΑΪΚΟΦΣΚΙ (1840 – 1893)
Μπαλέτο «Καρυοθραύστης», έργο 71

Συμμετέχουν οι:

Παιδική Χορωδία του Ωδείου Kodály (Διδασκαλία-διεύθυνση: Μιχάλης Πατσέας)
Παιδική Χορωδία της Σχολής Hill (Διδασκαλία-διεύθυνση: Θάλεια Αθανίτη, Κορίνα Παπαδόδημα)
Μουσική διεύθυνση, Νικόλαος Χαλιάσας
Αnimation με τη συνεργασία των 1895 Cinematic Creations

Τιμές εισιτηρίων:
25€, 15€, 10€ και 5€ (εκπτωτικό)

Πληροφορίες:
Κρατική Ορχήστρα Αθηνών – Τ. 210 7257601-3

www.koa.gr
Αγορά εισιτηρίων: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών – Τ. 210 7282333

Για περισσότερα στοιχεία, σχετικά με την εκδήλωση, μπορείτε να επικοινωνείτε στα τηλέφωνα 210-7257601-3 ή στο ηλεκτρονικό ταχυδρομείο pressoffice@koa.gr


Σχολιάστε εδώ