Σε «γκρίζα περιοχή» του νόμου οι «ενέσεις» στην Proton Bank

Αυτές οι «ενέσεις» ρευστότητας, που δόθηκαν με απόφαση του Β. Βενιζέλου, κινούνται σε «γκρίζα περιοχή» του νόμου και της σχετικής υπουργικής απόφασης του 1997, που ορίζει ότι οι καταθέσεις του Δημοσίου πρέπει να τηρούνται μόνο σε τράπεζες με ισχυρή κεφαλαιακή επάρκεια.

Η τροπολογία, που έχει αναδρομική ισχύ από το 1997 (!), δίνει τη δυνατότητα στον υπουργό Οικονομικών να τοποθετεί τα διαθέσιμα του Δημοσίου χωρίς περιορισμούς, αν κρίνει ότι αυτό απαιτείται για τη διασφάλιση της σταθερότητας των τραπεζών και την προστασία των καταθετών.

Ουσιαστικά, δηλαδή, οι καταθέσεις του Δημοσίου γίνονται «ομπρέλα» για την προστασία τραπεζών με προβλήματα ρευστότητας, την οποία ο εκάστοτε υπουργός Οικονομικών μπορεί να ανοίγει κατά το δοκούν, χωρίς τους περιορισμούς που ίσχυαν ως τώρα και αφορούσαν την κεφαλαιακή επάρκεια των τραπεζών που υποδέχονται καταθέσεις του Δημοσίου.

Ο βουλευτής της ΝΔ Μ. Κεφαλογιάννης επισήμανε στη Βουλή, σε μια θυελλώδη συζήτηση για την τουλάχιστον ασυνήθιστη τροπολογία, ότι με τις διατάξεις της καλύπτεται και η περίπτωση των καταθέσεων που έγιναν στην Proton Bank του Λ. Λαυρεντιάδη, σε μια εποχή που οι ίδιοι οι μέτοχοι της τράπεζας είχαν αποφασίσει αύξηση κεφαλαίου, χωρίς αυτή να έχει ολοκληρωθεί.

Τι λέει ο νόμος

Νομικοί τονίζουν στο «Π» ότι τα τεράστια ποσά που κατατέθηκαν στην Proton Bank τον Ιούλιο από τα διαθέσιμα του κράτους, ώστε να καλυφθούν οι «τρύπες» στη ρευστότητα της τράπεζας του Λ. Λαυρεντιάδη, κατευθύνθηκαν στη μικρή τράπεζα με τρόπο που είναι πολύ αμφίβολο αν συνάδει με τον νόμο:

Η υπουργική απόφαση με αριθμό 2084358/2116/0049 του 1997, που εξειδικεύει τις προβλέψεις του νόμου 2362/95 σε ό,τι αφορά τη διαχείριση των διαθεσίμων του Δημοσίου από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, δεν αφήνει περιθώριο αμφιβολίας για το ότι αναγκαία προϋπόθεση για να δεχθεί μια τράπεζα καταθέσεις του Δημοσίου είναι να καλύπτει τα ισχύοντα κριτήρια κεφαλαιακής επάρκειας.

«Το Ελληνικό Δημόσιο», αναφέρει η υπουργική απόφαση, «για τη διενέργεια των παραπάνω χρηματοοικονομικών συναλλαγών (σ.σ.: καταθέσεις) επιλέγει μεταξύ εκείνων των χρηματοπιστωτικών οργανισμών (Τραπεζών και Πιστωτικών Ιδρυμάτων), που πληρούν τα κριτήρια φερεγγυότητας όπως αυτά προσδιορίζονται από τις εκάστοτε σχετικές Πράξεις Διοικητού της Τραπέζης της Ελλάδος».

Ενισχύσεις 300 εκατ. σε τράπεζα αξίας 26 εκατ. ευρώ!

Πληρούσε άραγε η Proton Bank αυτά τα κριτήρια φερεγγυότητας τον Ιούλιο του 2011, όταν δόθηκαν οι καταθέσεις του Δημοσίου με απόφαση Βενιζέλου;

Αυτό είναι αμφίβολο. Αποκάλυψε μάλιστα πως η Proton, μια τράπεζα που άξιζε μόνο 26 εκατ. ευρώ την Πέμπτη στο χρηματιστήριο, έχει ενισχυθεί από το Δημόσιο με 300 εκατ. ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται σε αυτό το ποσό οι καταθέσεις, αλλά μόνο οι ενισχύσεις κεφαλαίου με προνομιούχες μετοχές (80 εκατ. ευρώ) και οι λοιπές ενισχύσεις ρευστότητας. «Είναι δυνατόν», τόνισε ο κ. Βενιζέλος, «το ελληνικό Δημόσιο να θεωρήσει, με βάση τα σημερινά δεδομένα, ότι υπάρχει νομίμως λειτουργούσα τράπεζα που δεν είναι φερέγγυα και πως γι’ αυτόν τον λόγο δεν επιλέγει να καταθέσει τα διαθέσιμά του σ’ αυτήν; Όλες είναι φερέγγυες γιατί στηρίζονται από το ελληνικό Δημόσιο και την ΕΚΤ.

Η συγκεκριμένη έχει ενισχυθεί τα τελευταία χρόνια, απ’ το 2008, με 300 εκατ. ευρώ από το ελληνικό Δημόσιο, με προνομιακές μετοχές, ομόλογα και εγγυήσεις που διατίθενται στην ΕΚΤ. Το ελληνικό Δημόσιο είναι προνομιούχος μέτοχος της τράπεζας αυτής. Από το 2008, επί κυβέρνησης Καραμανλή, έχει ορίσει επίτροπό του στην τράπεζα αυτή, ο οποίος παρακολουθεί τις εργασίες και παραμένει έκτοτε ο ίδιος.

Το Δημόσιο έχει στρατηγικά συμφέροντα, γιατί έχει επενδύσει χρήματα και έχει θεσμικά συμφέροντα στο όνομα της ευστάθειας του συστήματος, όπως επίσης υπάρχουν και καταθέτες τους οποίους κοιτάζουμε στα μάτια και ξέρουν ότι είναι ασφαλείς, το νιώθουν, το βλέπουν μέσα απ’ τις πρακτικές μας».

Η αύξηση κεφαλαίου εκκρεμεί…

Το μόνο βέβαιο για την κεφαλαιακή επάρκεια της Proton κατά τον χρόνο που έγιναν οι καταθέσεις του Δημοσίου είναι ότι η τράπεζα δεν είχε ολοκληρώσει τη διαδικασία ενίσχυσης των κεφαλαίων της, που είχε μπει σε τελικό στάδιο από τις 24 Μαΐου, με σχετικές αποφάσεις της γενικής συνέλευσης των μετόχων.

Τότε είχε αποφασισθεί να αντλήσει η τράπεζα 50 εκατ. ευρώ με έκδοση νέων μετοχών και άλλα 50 εκατ. ευρώ με έκδοση ομολογιών μετατρέψιμων σε μετοχές. Μέχρι τα μέσα Ιουλίου όμως, αλλά ακόμη και σήμερα, η διαδικασία άντλησης των νέων κεφαλαίων δεν είχε προχωρήσει περαιτέρω, ενώ συνεχώς κυκλοφορούσαν φήμες που διαψεύδονταν επισήμως για συζητήσεις με υποψήφιους επενδυτές.

Πού πήγαν τα 51 εκατ. ευρώ

Στο μεταξύ συνεχίζονται οι έρευνες για το πού κατευθύνθηκαν τελικά 51 εκατ. ευρώ της Proton Bank. Να σημειωθεί ότι στην απόφαση της Αρχής, ο πρόεδρός της, αντεισαγγελέας του Αρείου Πάγου Π. Νικολούδης, αναφέρει ότι από έρευνα που διεξάγεται και από πόρισμα ελέγχου που ήδη έχει συντάξει η Α’ Μονάδα της Αρχής «συντρέχει νόμιμος λόγος και κατεπείγουσα ανάγκη για απαγόρευση κίνησης των τραπεζικών λογαριασμών του Λ. Λαυρεντιάδη και άλλων επτά μελών του διοικητικού συμβουλίου της Proton Bank. Σύμφωνα με ορισμένες πληροφορίες, από τις μέχρι στιγμής έρευνες διαπιστώθηκε ότι μεγάλα ποσά διακινήθηκαν από την τράπεζα σε εταιρείες συμφερόντων του κ. Λαυρεντιάδη.


Σχολιάστε εδώ