Πάρε… Δώσε…

Α λα καρτ ο νόμος για τους τραπεζίτες
FΣτην όμορφη χώρα μας ποτέ δεν είχαμε πρόβλημα να… «αερίζουμε» τους νόμους, ανοίγοντας διάπλατα τα παράθυρα σε κάθε νομοθετική ρύθμιση. Όμως, όταν ένας νόμος αφορά τις τράπεζες, φαίνεται πλέον ότι δεν μιλάμε για παράθυρα αλλά για… νόμο α λα καρτ, που η κάθε τράπεζα τον εφαρμόζει όπως τη βολεύει και το υπουργείο Οικονομικών δέχεται αδιαμαρτύρητα όλες τις διαφορετικές εκδοχές ερμηνειών, ακόμη κι αν είναι αντίθετες μεταξύ τους.
FΩς γνωστόν, με τον νόμο 3723/2008 του Γ. Αλογοσκούφη για τα περιβόητα 28 δισ. ευρώ που μοιράσθηκαν στις τράπεζες για το καλό όλων μας (άλλο αν δεν έφθασαν ποτέ στην αγορά…), δόθηκαν κεφαλαιακές ενισχύσεις μερικών δισ. ευρώ (στα 4 δισ. έχουν φθάσει σήμερα). Για αυτές τις κεφαλαιακές ενισχύσεις οι τράπεζες είναι υποχρεωμένες να εκδώσουν προνομιούχες μετοχές υπέρ του Δημοσίου και να πληρώνουν κάθε χρόνο στο Δημόσιο σταθερή απόδοση –όπως έλεγε ο νόμος– 10%.
FΤελευταία, όμως, διαπιστώνουμε ότι η μια τράπεζα εκλαμβάνει αυτήν τη σταθερή απόδοση ως μέρισμα και ζητάει από τους μετόχους της, με βάση τις διατάξεις του νόμου περί ΑΕ, να εγκρίνουν τη μη καταβολή του, επειδή η τράπεζα δεν έχει επαρκή αποθεματικά για διανομή μερισμάτων. Η άλλη τράπεζα εκλαμβάνει τη σταθερή απόδοση ως έξοδο τόκων, ενσωματωμένο στο κόστος λειτουργίας της, με συνέπεια να παίρνει από την εφορία ισόποση έκπτωση – εν προκειμένω 95 εκατ. ευρώ καταβάλλει η τράπεζα ετησίως για τα 950 εκατ. ευρώ που έχει πάρει, 95 εκατ. ευρώ εκπίπτουν ως δαπάνη, και το τελικό αποτέλεσμα είναι… μηδέν εις το πηλίκο για το Δημόσιο. Τελικά ποια από τις δύο ερμηνείες είναι σωστή;

Ιστορίες elenκτικής τρέλας
FΠροσοχή, κύριε διορθωτά, το «elenκτικής» δεν είναι λάθος πληκτρολόγησης: Αναφερόμαστε στο σύστημα «Elenxis», που εδώ και χρόνια (υποτίθεται ότι) παλεύει το υπουργείο Οικονομικών να ενεργοποιήσει, ώστε κάθε ελεγκτής της εφορίας να πηγαίνει για τον έλεγχο επιχειρήσεων εφοδιασμένος με ένα λάπτοπ που θα επικοινωνεί με τη βάση δεδομένων του Taxis. Έτσι, ο έλεγχος θα γίνεται πολύ αποτελεσματικότερος, ενώ και το υπουργείο θα γνωρίζει, αφού όλα θα καταγράφονται ηλεκτρονικά, πού πήγε ο κάθε ελεγκτής, ποιον έλεγξε και τι ακριβώς έχει κάνει, ώστε να ξέρει ότι οι ελεγκτές του δεν «κόβουν βόλτες» για να παίρνουν «χαρτζιλίκια».
FΕλεγκτής αφηγείται στη στήλη πως ύστερα από χρόνια περιπέτειας με το «Elenxis» έγινε πρόσφατα άλλο ένα σεμινάριο εκπαίδευσης των ελεγκτών στο σύστημα, για να αρχίσει να εφαρμόζεται. Μόνο που φαίνεται ότι έχει ξεχαστεί μια λεπτομέρεια: Ακόμη δεν έχει βρεθεί τρόπος να επικοινωνούν οι τερματικοί υπολογιστές των ελεγκτών με το Taxis, το οποίο γενικώς αυτόν τον καιρό υφίσταται αλλεπάλληλα «βραχυκυκλώματα», καθώς ξαφνικά φορτώθηκε με τεράστιο όγκο εργασιών (λόγω αύξησης των ηλεκτρονικά υποβαλλόμενων φορολογικών δηλώσεων). Αν ύστερα από τόσα χρόνια δεν έχουν καταφέρει να θέσουν σε πλήρη λειτουργία ένα σχετικά απλό σύστημα, σε μια εποχή που η σύγχρονη τεχνολογία πληροφορικής και επικοινωνιών κάνει θαύματα, και με μικρό κόστος, καταλαβαίνουμε τι τύχη θα έχουν οι πολυδιαφημισμένες εκστρατείες για την πάταξη της φοροδιαφυγής.


Σχολιάστε εδώ