Καταστροφή για τη ναυτιλία μας η κατάργηση του υπουργείου

Όπως επισημαίνουν πάντως κύκλοι της ναυτιλίας, η νέα κυβέρνηση προσέγγισε το θέμα του υπουργείου αυτού επιδερμικά και διαχειριστικά. Το υπουργείο Ναυτιλίας, υπογράμμιζαν, δεν κάνει στατιστική ούτε ασχολείται μόνο με τα τοννάζ και τα λιμάνια. Πάνω απ’ όλα κάνει πολιτική. Ναυτιλιακή πολιτική που είναι απαραίτητη, ειδικά τώρα που στην ΕΕ έχουν μπει κι άλλες μεγάλες ναυτικές δυνάμεις (Μάλτα, Κύπρος).

Το υπουργείο Ναυτιλίας είχε καταφέρει τα τελευταία χρόνια να πάρει τη θέση που οδηγεί στην ευρασιατική ναυτιλία και να έχει βαρύνουσα γνώμη στη διαμόρφωση της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής πολιτικής. Σ’ αυτό βέβαια το βοηθούσε το γεγονός ότι ο ελληνικός εμπορικός στόλος είναι όσος όλος ο ευρωπαϊκός. Έτσι, είχαμε καταφέρει να υπερισχύσουμε ακόμα και των παραδοσιακών ναυτικών δυνάμεων της γηραιάς ηπείρου, όπως της Αγγλίας και της Νορβηγίας, και η άποψή μας ήταν βαρύνουσα σε κάθε περίπτωση. Δεν είναι τυχαίο ότι το ελληνικό μοντέλο διαχείρισης των ναυτιλιακών θεμάτων, της οργάνωσης των λιμανιών, της ναυτικής εργασίας, της ναυτικής εκπαίδευσης κ.λπ., θεωρείται το καλύτερο στην ΕΕ και μάλιστα αυτό είχε επισημανθεί πολλές φορές ακόμα και στα «Ποσειδώνεια» από ξένους ηγέτες.

Ας μην ξεχνάμε ότι το υπουργείο Ναυτιλίας ήταν αυτό που κατάφερε και ενεργοποίησε τη Frontex και διασφάλισε τη συμμετοχή όλων των ευρωπαϊκών χωρών στη φύλαξη των ελληνοτουρκικών συνόρων που όλοι τα δέχονται πλέον ως σύνορα της Ευρώπης με την Ανατολή.

Πέρα από αυτά όμως θα δημιουργηθεί, όπως τόνιζαν οι ίδιοι κύκλοι, και τεράστιο κενό στον οργανωτικό τομέα.

Το ΥΕΝ μέχρι σήμερα ήταν ένας καθετοποιημένος οργανισμός με συγκεκριμένες δραστηριότητες και καταστατικό πλαίσιο. Όλες οι υπηρεσίες, από την επιθεώρηση, τη ναυτική εργασία, τη ναυτική ασφάλεια, τη ναυτική εκπαίδευση, τα προξενικά λιμεναρχεία κ.λπ., λειτουργούσαν ως συγκοινωνούντα δοχεία. Τώρα πώς θα λειτουργούν; Ποιος θα ελέγχει τις συνθέσεις των πλοίων; Ποιος θα καθορίζει τη ναυτική εργασία; Ποιος θα την προστατεύει; Ποιος θα ελέγχει τα λιμάνια; Άλλο υπουργείο θα τα δημιουργεί, άλλο θα τα λειτουργεί κι άλλο θα τα… φυλάει;

Με τα προξενικά λιμεναρχεία τι θα γίνει; Ο προξενικός λιμενάρχης δεν εκτελούσε χρέη αστυνόμευσης. Εφάρμοζε τη συγκεκριμένη ναυτιλιακή πολιτική του ΥΕΝ και τις οδηγίες του για κάθε θέμα, είτε αυτό αφορούσε τον τομέα των πληρωμάτων είτε την ασφάλεια και την αξιοπλοΐα του πλοίου.

Το Λιμενικό στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη θα ασκεί χρέη αστυνόμευσης. Διοικητικά χρέη, για την κίνηση και την ασφάλεια πλοίων και πληρωμάτων, ποιος θα ασκεί; Ο προξενικός λιμενάρχης μέχρι τώρα εκπροσωπούσε τη διοίκηση του ΥΕΝ, από δω και πέρα τι θα εκπροσωπεί; Το υπουργείο Οικονομικών ή το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη;

Θα υπάρξει επίσης πρόβλημα και με τη ναυτική εκπαίδευση. Οι Σχολές Αξιωματικών ΕΝ (ΑΕΝ) διοικούνται από το Λιμενικό Σώμα, αλλά λειτουργούν με τους καθηγητές τους που είναι πολιτικό προσωπικό. Υπήρχε δηλαδή διευθυντής σπουδών και διοικητής. Τώρα πώς θα λειτουργούν; Μόνο ως σχολές; Μπορεί όμως ο καθηγητής να επιβάλει τους νόμους λειτουργίας της σχολής σ’ έναν ένστολο; (Σ.σ.: ένστολοι είναι οι σπουδαστές ΑΕΝ.) Ή μήπως τους ένστολους θα τους διοικούν ένστολοι (λιμενικοί); Μήπως τελικά στείλουν και τις σχολές στο υπουργείο Παιδείας και… τελειώσει και το κεφάλαιο ναυτική εκπαίδευση;

Τον τομέα ναυτική εργασία ποιος θα τον παρακολουθεί; Την υπηρεσία των ναυτικών ποιος θα την ελέγχει; Μήπως μέχρι να βρεθούν λύσεις για όλες αυτές τις παραμέτρους περάσουν ένα – δυο χρόνια; Και σ’ αυτό το διάστημα θα έχουμε ένα απέραντο αλαλούμ στη ναυτιλία και τους διάφορους τομείς της;

Μάλλον εκεί οδηγούνται τα πράγματα. Και για να μη φθάσουν σ’ αυτό το σημείο και γίνουμε διεθνώς ρεζίλι, σύμφωνα με πληροφορίες μας, στα ανώτερα κυβερνητικά κλιμάκια αναζητείται τρόπος για να διατηρηθεί το υπουργείο Ναυτιλίας χωρίς να φανεί ότι πρόκειται για κυβερνητική υπαναχώρηση και έχει πολιτικό κόστος.

Η Committee

Την έντονη αντίδρασή της στην κατάργηση του ΥΕΝ εξέφρασε με ανακοίνωσή της η πανίσχυρη Ελληνική Επιτροπή Ναυτιλιακής Συνεργασίας του Λονδίνου, η γνωστή ως Committee, η οποία κυριαρχεί στην παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα και η γνώμη της είναι εξαιρετικά βαρύνουσα.

Στην ανακοίνωσή της, μεταξύ άλλων, επισημαίνονται τα εξής:

«H αιφνίδια εξαγγελία της απώλειας της αυτοτέλειας του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας και της διάσπασης από αυτό του Λιμενικού Σώματος συγκλόνισε, λύπησε και βαθύτατα ανησύχησε τα μέλη της Ελληνικής Επιτροπής Ναυτιλιακής Συνεργασίας, που πιστεύουν ότι η επιτυχής δραστηριοποίηση και ανάπτυξη της ελληνικής ναυτιλίας, και ειδικότερα του εθνικού νηολογίου, απαιτεί την ύπαρξη ενός ισχυρού και αυτόνομου υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας που λειτουργεί και υποστηρίζεται από το Λιμενικό Σώμα.

Το σχήμα του ΥΕN με το Λιμενικό Σώμα, έχει αναπτυχθεί σε εξειδικευμένο διοικητικό φορέα, που υπηρετεί για δεκαετίες, επί καθημερινής και 24ώρου βάσεως, με επιτυχία τις ιδιόμορφες και πολύπτυχες ανάγκες της ελληνικής ναυτιλίας και έχει συντελέσει αποφασιστικά στην ανάδειξή της στην πρώτη θέση παγκοσμίως. Το γεγονός αυτό έχει αναγνωριστεί από όλες τις κυβερνήσεις και τους φορείς της ναυτιλίας διαμέσου των ετών.

Το Λιμενικό Σώμα στο σύνολό του είναι αναπόσπαστο στοιχείο του ΥΕΝ και των υπηρεσιών του, διότι με την οργάνωση, άμεση διεκπεραίωση των θεμάτων, πειθαρχία, αφοσίωση στο καθήκον και υψηλή μόρφωση και εξειδίκευση του προσωπικού του, έχει ξεπεράσει, κατά κοινή ομολογία, τα επίπεδα της δημόσιας διοίκησης, με αποτέλεσμα το ΥΕΝ να αποτελεί πρότυπο προς μίμηση σε διεθνές επίπεδο.

Η διάσπαση του ΥΕΝ και η αποκοπή από αυτό του Λιμενικού Σώματος, θα δημιουργήσει εκτεταμένη αναταραχή και είναι επόμενο ότι θα προκύψουν σημαντικές δυσλειτουργίες και μακροχρόνιες καθυστερήσεις εις βάρος της ναυτιλίας, της ασφάλειας και του περιβάλλοντος. Η απώλεια θα είναι μεγάλη και όσο διατηρείται και συνεχίζεται η διάσπαση, τόσο πιο δύσκολη θα είναι η επαναφορά στο επιτυχές σχήμα ΥΕΝ/Λιμενικού Σώματος.

Είναι προφανής η ζημιά που εγκυμονείται για τη ναυτιλία μας, το διεθνές κύρος της, τους ναυτικούς μας, το νηολόγιο, τις ναυτιλιακές και παραναυτιλιακές επιχειρήσεις, καθώς και την εθνική οικονομία γενικότερα.

Σε περίοδο οικονομικής κρίσεως, η παρούσα εξέλιξη στον διοικητικό φορέα είναι εξαιρετικά ατυχής και θα ήταν ευχής έργο η κυβέρνηση να επανεξετάσει το όλο θέμα με στόχο να αποκατασταθεί η αυτοτέλεια του ΥΕΝ με το Λιμενικό Σώμα στην υπηρεσία της ναυτιλίας».

Έντονα αντέδρασαν με την κατάργηση του υπουργείου Ναυτιλίας και πολλά μέλη της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών κατά τη διάρκεια της τελευταίας συνεδρίασης του διοικητικού της συμβουλίου, που έγινε στα μέσα της εβδομάδας. Συνολικά η ΕΕΕ δεν έχει πάρει ακόμα θέση, αλλά αυτό αναμένεται να γίνει στις επόμενες μέρες. Και βέβαια η θέση αυτή θα είναι κατηγορηματικά αντίθετη με την κυβερνητική επιλογή.

Κάθετα αντίθετη με την κατάργηση του ΥΕΝ είναι και η ΠΝΟ, η οποία μάλιστα προετοιμάζει και κινητοποιήσεις των ναυτεργατών.

Εξάλλου σε δήλωσή του ο πρώην δημοτικός σύμβουλος Πειραιά Γιάννης Σπυράκης μεταξύ άλλων τόνισε:

«”Τα πλοία έχουν προπέλα και φεύγουν” είχε πει το 1963 ο Γεώργιος Παπανδρέου όταν κάποιοι ”νεωτεριστές” της Ενώσεως Κέντρου εισηγούντο την κατάργηση του υπουργείου Εμπορικής Ναυτιλίας. Δυστυχώς ο εγγονός του, που φέρει το όνομά του, λησμόνησε τα λόγια του παππού του. Το υπουργείο Εμπορικής Ναυτιλίας, με έδρα την πόλη μας, τον Πειραιά, δεν υπάρχει πια. Ο Γεώργιος Παπανδρέου συνεχίζει την πολιτική Σημίτη, ο οποίος δεν πάτησε ποτέ στα Ποσειδώνεια και υποτίμησε συστηματικά την ελληνική εμπορική ναυτιλία. Κατέβασε τα ρολά του υπουργείου μας, κάτι που μόνο η χούντα τόλμησε να κάνει. Ντροπή».


Σχολιάστε εδώ