Κατάκτηση του πολιτικού μας συστήματος ο Εθνικός Διάλογος για την Παιδεία

Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβα το χαρτοφυλάκιο του υπουργείου Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων δήλωσα ότι αποτελεί για μένα μια μεγάλη ευθύνη. Έχω επίγνωση των δυσκολιών, αλλά και των προσδοκιών όλων για μια Παιδεία υψηλής ποιότητας. Γιατί η Παιδεία συνδέεται με το μέλλον του τόπου, με το μέλλον της νέας γενιάς και με την εικόνα και την αποτελεσματικότητα της χώρας μας στο σήμερα και στο αύριο.

Το στοίχημα που καλούμαστε να βάλουμε και να κερδίσουμε αφορά όλους. Τη νέα γενιά, τους μαθητές, τους σπουδαστές, τους δασκάλους και τους καθηγητές, τους πανεπιστημιακούς. Συνδέεται με τις ανάγκες και τις απαιτήσεις του σήμερα, τις προκλήσεις και τις ευκαιρίες του αύριο. Γιατί η Παιδεία, στην ουσία, συνιστά δείκτη πολιτισμού για μια σύγχρονη χώρα. Γιʼ αυτό και αποτελεί εθνική υπόθεση.

Από την πρώτη στιγμή ξεκαθάρισα ότι δεν ενδιαφέρομαι να επιβάλω μονοσήμαντες απόψεις. Πάντα πίστευα και πιστεύω στον διάλογο και στην κοινωνική συναίνεση. Πιστεύω ότι οι αποφάσεις που μπορούν να αποδώσουν είναι εκείνες που προκύπτουν μέσα από την υπεύθυνη συζήτηση και την ακριβή γνώση όλων των παραμέτρων, χωρίς μεγαλοστομίες και ηχηρές δηλώσεις. Επιθυμία ήταν και είναι να βρούμε κοινούς τόπους στις κοινές ανησυχίες και στους κοινούς προβληματισμούς. Ο χώρος της Παιδείας έχει ανάγκη από την καλλιέργεια μιας κουλτούρας διαλόγου και συνεννόησης. Σήμερα οι προκαταλήψεις έχουν μπει στο περιθώριο. Και αυτό είναι πολύ θετικό. Η κοινωνία ζητά από εμάς λύσεις οικουμενικές. Λύσεις οι οποίες επιτυγχάνονται μέσα από δημοκρατικές διαδικασίες και θα καταλήγουν σε ένα Εθνικό Σχέδιο.

Ανταποκρινόμενοι στο αίτημα ολόκληρης της εκπαιδευτικής κοινότητας, αλλά και της ελληνικής κοινωνίας, για την αναβάθμιση της ελληνικής δημόσιας εκπαίδευσης, λάβαμε τον Ιανουάριο του 2009 την πρωτοβουλία της θέσπισης ενός ευρύτατου Εθνικού Διαλόγου για την αναμόρφωση του Λυκείου και τη δημιουργία ενός νέου συστήματος εισαγωγής στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.

Στόχος μας είναι να δημιουργήσουμε ένα Λύκειο που λειτουργεί, ως αυτόνομη εκπαιδευτική μονάδα, που παρέχει ολοκληρωμένο πρόγραμμα σπουδών, που καλύπτει ένα σύνολο βασικών γνώσεων αλλά και γνωστικών επιλογών για τον κάθε μαθητή. Ένα Λύκειο που προσφέρει μακροπρόθεσμες επαγγελματικές δεξιότητες και δυνατότητες, επαρκείς γνώσεις χρήσης ηλεκτρονικού υπολογιστή, διαδικτύου, ελληνικής και αγγλικής γλώσσας, καθώς και κάθε βασικής έννοιας των μαθηματικών και των φυσικών επιστημών. Το νέο Λύκειο θα απαλλάξει σταδιακά την ελληνική οικογένεια από το βάρος της παραπαιδείας και θα δώσει στον έλληνα εκπαιδευτικό κύρος και αξιοπιστία. Θα του δώσει τη θέση που του αξίζει.

Σε ό,τι αφορά το εξεταστικό σύστημα, επιθυμούμε να διασφαλίσουμε την αντικειμενική πρόσβαση στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ίσες ευκαιρίες πρόσβασης για όλους τους νέους και τις νέες. Στόχος μας είναι να καταλήξουμε σε ένα αξιόπιστο τεχνικά εξεταστικό σύστημα και σε μια εξεταστική αρχή που να μην επιδέχεται αμφισβητήσεις, επιτρέποντας και την εμπλοκή των πανεπιστημίων στην επιλογή των φοιτητών τους.

Ο Εθνικός Διάλογος για την Παιδεία στοχεύει, πάνω απʼ όλα, όχι μόνο να αναμορφώσει το σχολείο και το εξεταστικό σύστημα, όχι μόνο να αποκαταστήσει τυχόν αδικίες του παρελθόντος, αλλά, γενικότερα, να επιβάλει και μια νέα εκπαιδευτική αντίληψη στη λειτουργία του χώρου της Εκπαίδευσης. Να αποκαταστήσει την εμπιστοσύνη των νέων απέναντι σε όλους εμάς που καθορίζουμε το μέλλον τους, να ενισχύσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση προσαρμόζοντάς τη στις απαιτήσεις της αγοράς και κυρίως της επαγγελματικής αντιστοίχησης, να οριοθετήσει το πλαίσιο μέσα από το οποίο θα μπορούσαν να ικανοποιηθούν διαχρονικά αιτήματα των εκπαιδευτικών και, τέλος, να αναβαθμίσει τόσο το διδακτικό λειτούργημα όσο και την ίδια την εκπαίδευση στο σχολείο και στο πανεπιστήμιο.

Η εκπαίδευση, σε όλες τις βαθμίδες, συνδέεται άμεσα και εξ αντικειμένου με την επιστημονική πρόοδο, την τεχνολογική επανάσταση και βεβαίως το μέλλον της αγοράς εργασίας. Κατά συνέπεια δεν μπορεί παρά να είναι ο πρώτος πολιτικός στόχος κάθε προηγμένου κράτους. Η εμμονή σε μια στείρα επανάληψη των δεδομένων του παρελθόντος, θετικών και αρνητικών, με στη γνωστή επίκληση του «κεκτημένου», δεν προσφέρει τίποτα και σε κανέναν. Δεν προσφέρει στους νέους και την κοινωνία και δεν προσφέρει σε αυτόν που συχνά το υπερασπίζεται.

Σήμερα είμαστε σε θέση να κάνουμε θετικό απολογισμό της μεταρρυθμιστικής μας προσπάθειας, αφού ο διάλογος εξελίσσεται παραγωγικά και ουσιαστικά προς όφελος της Παιδείας και της Εκπαίδευσης, προς το συμφέρον της νέας γενιάς, ολόκληρης της κοινωνίας. Ο Εθνικός Διάλογος για την Παιδεία -που για πρώτη φορά πραγματοποιείται με συνέπεια και αποτελεσματικότητα- αποτελεί κατάκτηση του πολιτικού συστήματος, αφού διαπνέεται από κλίμα συναίνεσης και ακολουθεί δημοκρατικές διαδικασίες. Το σημαντικότερο είναι ότι πρόκειται για μια θεσμική πρωτοβουλία με συνέχεια, την οποία και προτίθεμαι να διασφαλίσω με όλες μου τις δυνάμεις, πάνω και πέρα από κομματικούς ανταγωνισμούς και σκοπιμότητες.

Διότι, ο εθνικός στόχος για την αναμόρφωση της Παιδείας ξεπερνάει κόμματα, ιδεοληψίες και φορείς. Πολύ περισσότερο ξεπερνάει τα ίδια τα πρόσωπα. Διότι η Παιδεία είναι ένδειξη πολιτισμού και κουλτούρας. Είναι πάνω απʼ όλα πήχης ευημερίας μιας ολόκληρης κοινωνίας. Εγγυάται ένα καλύτερο μέλλον για κάθε Ελληνίδα και κάθε Έλληνα.


Σχολιάστε εδώ