Ευτυχώς που δεν μας.. βλέπουν οι μπουρλοτιέρηδες του Αρκαδίου

Κύριε Διευθυντά,

Την Κυριακή 11/9/2005 στην έγκριτη εφημερίδα σας «ΤΟ ΠΑΡΟΝ» στη σελίδα 12 αναφερθήκατε σε ένα θέμα που αφορά όλη την ΚΡΗΤΗ και τους Κρητικούς και ΟΧΙ μόνο, με τίτλο «Στα δικαστήρια για το… Αρκάδι» και με υπότιτλο: «Ποιος άναψε την πυρίτιδα και ανατίναξε τη Μονή, ο Εμμανουήλ Σκουλάς ή ο Κωνσταντίνος Γιαμπουδάκης;» (πού φθάσαμε ε;). Για πληρέστερη ενημέρωση των αναγνωστών σας σάς γνωρίζω ότι το θέμα το υποκινούν από την οικογένεια των Σκουλάδων ο Γεώργιος και Ευάγγελος Σκουλάς, οι οποίοι, απ’ ό,τι φαίνεται και από το δημοσίευμά σας, προσέφυγαν και πάλι στο ΣτΕ, ενώ το 2000 είχε απορριφθεί παρόμοια αίτησή τους. Και έρχονται σήμερα, λέει, με νέα στοιχεία που βρήκε ο κ. Παπαϊωάννου για να αποφασίσει εκ νέου το ΣτΕ. Στο τεύχος Α΄ του 6ου τόμου της Ακαδημίας Αθηνών με τίτλο «Μνημεία της Ελληνικής Ιστορίας», έκδοση 1967, δεν αναφέρεται πουθενά επιστολή του κ. Ι. Μπαρουξάκη προς τον υπουργό Εξωτερικών Επαμεινώνδα Δεληγεωργή με το «Ολοκαύτωμα του Αρκαδίου», όπως επικαλείται ο κ. Παπαϊωάννου. Αναφέρονται επιστολές προς τον Επ. Δεληγεώργη 14/11/1866 υπό του Ι. Μπαρουξάκη και δεν αναφέρεται καθόλου στο «ολοκαύτωμα». Απεναντίας, ο πρόξενος της Ελλάδος στην Κρήτη με έδρα τα Χανιά, ο κ. Νικόλαος Σακόπουλος, στις 14/11/1866 στην αναφορά του προς τον Επ. Δεληγεωργή αναφέρει για την εθελοθυσία των Κρητικών και μάλιστα ως εξής: «… αλλ’ ιερεύς τις έθεσε πύρ εις την εκεί υπάρχουσαν υπόνομον, ήτις εκραγείσα…». Με νέα δε αναφορά του στις 20/11/1866 αναφέρει προς τον ύπαρχον ότι «… σπεύδειν σήμερον βασιζόμενος εκ τοις διά του ατμόπλοιου εκ Ρεθύμνου……και παρ’ εμού και παρ’ άλλων συναδέλφων μου θετικές πληροφορίες να φωτίσω υμάς επί του αξιοθρήνητου τούτου της Κρητικής Επαναστάσεως επεισοδίου» και συνεχίζει «… και δη οι ευρισκόμενοι εν τη αιθούση του ηγουμενικού, ένθα ής το πλείστον μέρος των γυναικόπαιδων πυροβολήσαντες επί της κάτωθι της αιθούσης υπαρχούσης πυριταποθήκης ανετράπησαν μετά του κτιρίου…».

Αυτά μεταξύ άλλων έγραψε στην αναφορά του ο πρόξενος Νικόλαος Σακόπουλος. Ο Μπαρουξάκης ήταν υπάλληλος σε θέση γραμματέως στο ελληνικό προξενείο της Λάρισας, διορίσθηκε ως υποπρόξενος της Ελλάδος στο Ηράκλειο στις 11 Αυγούστου 1865. Στις 2 Ιουλίου 1866 απελύθη από υποπρόξενος και εκτελούσε χρέη διευθυντή. Στις 10/9/1866 διορίσθηκε εκ νέου υποπρόξενος Ηρακλείου.

Αυτά για την Ιστορία.

Για το παραπάνω θέμα, ο Γεώργιος Πατεράκης, σχολικός σύμβουλος τότε και δρ του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, έγραψε σχεδόν σε όλες τις εφημερίδες της Κρήτης. Ευρισκόμενος τότε στην Κρήτη απάντησα με το άρθρο μου που σας επισυνάπτω. (Σημ. «Π»: Ορισμένα σημεία δημοσιεύονται στο τέλος). Γι’ αυτό το κείμενο με απείλησαν τότε οι καταγόμενοι από την περιοχή των διεκδικητών τού… άλλου πυρπολητή. Έχω στο αρχείο μου πολλά βιβλία και συγγράμματα διακεκριμένων ιστορικών, ακόμη και του υπουργείου Στρατιωτικών, έκδοση 1930, ως και ξένα περιοδικά ενάμιση μήνα μετά την ανατίναξη, που αναφέρονται στο θέμα μας. Το 70% αναφέρονται στον Κωστή Γιαμπουδάκη, το 15% στον Ηγούμενο Γαβριήλ και ελάχιστα αναφέρονται σ’ άλλους οπλαρχηγούς, όπως ο Δράκος, ο Κούβος και άλλοι, σε μια – δύο περιπτώσεις ο Εμμ. Σκουλάς, αλλά με διαζευκτική πιθανότητα, και το υπόλοιπο 10% δεν αναφέρουν καν όνομα αλλά ότι έβαλαν φωτιά και πυρπολήθηκαν. Το αρχείο μου μπορεί να το συμβουλευθεί όποιος θέλει.

«Σας δηλώνω, δε, ότι δεν είμαι ούτε Αδελιανός -είμαι Γεραπετρίτης- ούτε Ανωγειανός, αλλά και μήτε ιστορικός είμαι, μήτε λαογράφος, ερευνητής ή συγγραφέας, διδάκτωρ Πανεπιστημίου ή σχολικός σύμβουλος. Είμαι Κρητικός και ως τέτοιος σας γράφω. Τολμά, δε, ο κ. Πατεράκης σήμερα να μιλά -γραπτώς- για ”χαλκευμένα παραμύθια από ιδιοτελείς παραχαράκτες της Ιστορίας”.

Αν αυτοί που έγραψαν πριν από 100 χρόνια και πάνω την ιστορία ή αναφέρθηκαν σε αυτή είναι ιδιοτελείς παραχαράκτες της Ιστορίας, τότε οι σημερινοί τι είναι; Πώς θα τους ονομάσουμε; Κύριε Πατεράκη, αν τότε υπήρχε ιδιοτέλεια, σήμερα τι υπάρχει; Πείτε μου στα αλήθεια, τι; Κύριε Πατεράκη, με τον Παπαϊωάννου σου, η γενιά η σημερινή -εκτός από εκείνους που ζουν ακόμα από τη Μάχη της Κρήτης και τη συνέχειά της, την κρητική αντίσταση, τους αγωνισθέντες και φυλακισθέντες κατά της χούντας της επταετίας και το Πολυτεχνείο- για ό,τι κάνει αναφέρεται στην Ιστορία. Αναφέρεται στους αγώνες, στις θυσίες και στις πράξεις των προγόνων μας. Δεν είναι κρίμα και άδικο -σε βαθμό προδοσίας- οι δικές μας πράξεις να σταματούν στο να θέλουμε να αλλάξουμε, να διορθώσουμε δήθεν, παραχαράζοντας έτσι την Ιστορία κοντά 150 χρόνων; Να αλλάξουμε γνώσεις και μνήμες τεσσάρων γενιών;

ʽʽΟ Γιαμπουδάκης τον δαυλό βαστά στη μιαν του χέρα, δίνει του μπαρουτιού φωτιά και βγαίνουν στον αέρα πέτρες και ξύλα και κορμιά και αποκομμένα χέρια…” (λέει το δημώδες κρητικό ποίημα).

Αυτή είναι η Ιστορία που γνωρίζουμε. Και να σας πω και το άλλο; Δεν πρέπει να έχει και τόση σημασία ποιος ήταν ο πυρπολητής, με την έννοια που θέλουμε να το παρουσιάζουμε, αν ήταν, δηλαδή, ο Κωστής Γιαμπουδάκης ή οποιοσδήποτε άλλος.

Η ηρωική πράξη και θυσία μαζί καταγράφεται και στα γυναικόπαιδα, στους γέρους, στους άμαχους και μάχιμους που βρίσκονταν εκεί και φώναξαν όλοι μαζί με μια φωνή ʽʽΒάλτε φωτιά στα μπαρούτια”.

Αλήθεια, τι δύναμη!

Αυτή είναι η ηρωική πράξη που δηλώνει και εκφράζει μαζί τη μεγαλοσύνη της κρητικής ψυχής. Γιατί η ουσία και το συμπέρασμα είναι ότι πυρπολήθηκαν! Και ο πυρπολητής, όποιος και αν ήταν, δεν το έκανε φυσικά πρώτος για να προλάβει τους άλλους. Έτσι έπρεπε να γίνει. Αυτό έπρεπε να πράξουν μπρος το ʽʽμπουκάρισμαʼʼ των Τούρκων. ʽʽΑποφάσισαν κρητικά να σκοτωθούνε, και από τους Τούρκους να… σωθούνε!”. Έκαναν το χρέος τους και το καθήκον τους.

Και δεν το έκαναν για να αφήσουν κληρονομιά στους σημερινούς διεκδικητές έπειτα από 137 χρόνια την ʽʽμπιστολιά” της πυρπόλησης. Ευτυχώς και δε μας ʽʽβλέπουν”, γιατί αυτή τη φορά θα κρατούσαν τον δαυλό όλοι μαζί και θα μας πυρπολούσαν. Ας το λάβουν σοβαρά υπόψη τους οι ʽʽπιεζόμενοι” αρμόδιοι για το θέμα, ακόμη και τα έντυπα που φιλοξενούν τέτοιες ʽʽιδιοτελείς” (δανείζομαι τη λέξη από τον κ. Πατεράκη) προτάσεις. Εγώ έκανα το χρέος μου, ας το κάνουν κι άλλοι».

Κύριε δ/ντά του «ΠΑΡΟΝ», κύριε Μάκη Κουρή, σας ευχαριστώ κρητικά εκ των προτέρων για την καταχώρηση.


Σχολιάστε εδώ